fredag 24. mars 2006

Forsterkning

Dagen går så fort at jeg rekker ikke å sminke meg. Jeg hadde planer om å pynte meg til fredagen, men er det knapt med tid, så da kuttes det minst viktige. Jeg har ikke sminket meg på en uke. Jeg skal skjerpe meg. For som min mor sa en gang til meg: "Det hjelper med sminke på deg". Knusende den gangen. Jeg føler meg helt fin uten sminke. Og nå som jeg er brun er det et ikke problem i allefall. Men jeg synes det er moro å sminke meg. Nå har jeg satt meg ned med et glass rødvin og en pc for å ikke stresse. Vinen heter Grand`Arte og er portogisisk. Koster 99,90 kr. Alvorlig god. Jeg har vært super sosial i dag og det tar på. Startet dagen med flyt/pilates og en sykkeltime. Det var givende og jeg ble glad. Det blir jeg stort sett alltid av å røre meg. Jeg dro på polet etterpå og handlet inn forsterkninger til helgen. Der så jeg at det fantes marsipanlikør og da er påsken reddet. Det og egglikør. Jeg gleder meg. Vi skal for 7. året dra med naboene (6 familier) til Vålådalen i Sverige. Et gammelt skianlegg for svenske skiutøvere. Fantastisk plass, hvor jeg har lagt igjen mye av meg sjøl.

Lunsjet hos Bodil. Guri kom også dit. Hyggelig. Det er veldig greit med konkrete invitasjoner. Da kan jeg velge det og velge når det blir nok, hvis jeg har forstått når det er nok da. Da jeg gikk ut av døren kom Kristin kjørende og to nye givende timer er tilbakelagt. Hun leser blog hver dag. Det er moro at folk følger med meg. Det blir alltid litt mindre lesere de første dagene etter at jeg har opplyst om ståa på bloggen. ALLE kan gå inn på SITEMETER (finnes i høyre marg) og lese statestikk til siden. Der ser dere hvor mange lesere det er i snitt og hvor i verden de befinner seg. Ganske tøft. OG, det gjør meg glad.

I går gikk jeg skitur med Øivind i vårløypen. En vakker dag med godt følge. Det er fantastisk å få puste, slite litt og skli framover med fart og feeling. Det gjør meg glad. Vi deler litt fra den vanvittige prosessen vi hadde i tragediens forgrind og det blir en bra bok. Ellers så går livet framover for oss også. Han jobber med Husfliden, stilige greier. En av de veldige gode egenskapene til Øivind er at han aldri har vært redd andre sin kunnskap, men snarere satt pris på og vist respekt for at andre kan noe. Som den gang han ansatte Tordis og meg i Måljobbing/plakatjobbing. Jeg tror at en av grunnene til suksess var at han fikk flinke folk til å jobbe for seg. Vekst og overskudd preger tiden da. Avdelingene ekspanderte og det hele var på rett vei i forhold til det øvrige tiltak i landet (som er store produksjonsenheter) . De største som overlever her også. Jeg fikk vite at en med baristasertifikat fra STOLT har fått jobb på STOLAV, kjøkkensiden. Stilig. Vi visste tilfeldigvis hva vi holdt på med.

Ellers så funderer jeg på hvordan jeg skal skrive historien og mine opplevelser uten at noen skal fortelle meg eller resten av verden at min versjon er feil. Ingen personangrep og ingen diskusjon vil jeg ha etter å ha formidlet mitt. Jobben min er vel bare å skrive ut i fra egenopplevelse igjen. Det handler vel også her om at jeg ikke tør å stå for mitt i frykt for å bli tatt rotta på eller ikke likt. Men det handler om overgrep fra den betalte sosialarbeider verden og vi er mange med meg. Jeg gleder meg til å slippe en bombe eller to.

Det som er ekte kan ikke framstilles som noe annet.
Det som ikke er ekte skifter alltid valør. Ø.K.

Jeg vil dele en drøm som gjorde godt. Jeg drømte at jeg var fadder til Märtha Louise sitt 3. barn og at jeg satt bak et svært skrivebord da barnet ble døpt. De andre fadderne stod bak meg. Kong Harald holdt blikket mitt under hele dåpen. Dronning Sonja holdt barnet. Jeg følte meg veldig verdig og viktig etter den nattens søvn. En underlig oppreist følelse. For min del tolket jeg at jeg ble viktig nok i eget liv. Kristin bekreftet dette. Hun har tilegnet seg masse kunnskap om drømmeverdenen. Spennende. Jeg holdt nesten på å bli avvledet fra å gå på dåpsfesten fordi en venninne av Märtha ville bli kjent med meg. Märtha fikk meg til å følge med til festen. Dette gav meg en vekker på at jeg alt for ofte gjør ting for andre sin del og ikke for min egen. Jeg stoppet.

Egil i bandet ringte og det ble en fin samtale. Vi har kjent hverandre i snart 20 år. Av og på riktig nok, men dog. Det er godt å ha gamle gode relasjoner, særlig hvor vi har skapt mye i lag og reist mye i lag. Det gjør meg glad.

Jeg har hatt en uke fri for sjøldetruktive tanker. Jeg har vært fornøyd med kroppen min. Noen ganger har jeg merket at den er for tung, men det er noe annet enn å ikke like meg selv. Når jeg ikke har disse tankene, strever jeg mindre med livet mitt.Jeg har ikke kjent den idiotiske skamfølelsen. Når jeg har oppdaget det, så har jeg ikke skammet meg fordi jeg ikke har skammet meg, som jeg gjerne kunne gjordt. Det gjør meg glad. Når jeg har slike dager synes Bernt at jeg er roligere, mere sexy og tiltalende. Mere erotisk. Så skal jeg tøre å stå i det og være nær det. Men det er enklere når jeg ikke er sliten og oppspist av å dekke andre sine behov.

Bernt sin far er sliten og skikkelig sjuk. Mine svigerforeldre har 50 årsbryllupsdag i dag. I dag tok svigerfar MR på hodet. De er redd for at det har spredd seg dit. I tilfelle skal Bernt dra til Molde kjapt. Da kan det hele gå fort. Vi skal være tilstede i prosessen og være støtte der vi kan.

En smerte som kan deles, tapper sin kraft. Per Frick Høydal.

Jeg har lest ørtenogfjaksen mail. Det er litt å ta igjen etter mange uker off. Nå skal jeg lage Pizza og kose meg med familien. Endelig helg og en typisk Johnsensk fredag hjemme. Det er nydelig vær i dag og. Mine stesønner kommer lørdag i stedet for i dag.

God helg. Takk for følget. Betty

1 kommentar:

Ingunn sa...

God morgen Betty - har vært våken siden 7 jeg..
Strålende vær,men kaldt. Lina sover sin søteste søvn, hundene slumrer og Nikki snakker i søvne :-). Fint å høre at du har hatt en fin fredag, med bra sjøltillit og gode samtaler. Sitter og ser på spinningsykkelen...

Et lite spørsmål: Kan du spørre Bernt om hvordan jeg skal få plassert "about me" og linkene mine øverst i bloggen og ikke nederst som nå?

Ingunn (som skal koke et bløtkokt egg nå)