torsdag 28. august 2008

Tøre Å Lykkes I Eget Liv Del 16

Jeg har øvd meg på PainBody ordene. Irrasjonelle tanker som holder meg fast i en trist stemning. De har virkelig skranglet som godstog, like foran meg, i meg, rundt meg, og når de har dratt sin vei, har jeg øvd meg på å ikke være selvbebreidende for at jeg i det hele tatt hadde disse tankene, om meg selv. For slipper du selvbebreidelsen til, er du liksom på samme sted, bare motsatt side.

Irrasjonelle tanker skaper falske følelser, og i møte med kroppen oppstår det en spenning. Har man for mange slike spenninger kan det skape sykdom. Forstår vi dette og gjør noe med tankene, får vi mange friske folk, som tar ansvar for seg selv.

Som sagt før, vi tenker ca 50 000 tanker hver dag, og hvis 40 000 av de er på repeatknappen, og handler om å være kritiske til oss selv, ja da er det på tide å gjøre noen grep.

Blir jeg trøtt, så har jeg alt for fort tenkt sykdom, og deretter at jeg ikke funker til noe, det er ikke vits i noe etc. Nå har jeg tvunget hjernen til å ta styringen og si at det er helt normalt å bli trøtt en gang i blant og at jeg gjør en bra innsats, Bare denne ene lille tanken, har hjulpet meg til å kjenne meg mindre trøtt. Emosjonell tenking er noe dritt, ihvertfall når den bebreider. Og jo lavere selvfølelsen er, jo lettere er det å duppere seg selv eller legge skylden på andre.

Selverkjennelsen! Egen bekreftelsen! Det funker!

Som min terapaut sier til meg: "Du skal ikke fixes Betty. Du er i orden. Du skal bare oppdage deg selv".

Godt råd som jeg gjerne deler.

Så nå skal jeg farte til SATS og løpe mine intervaller, så skal jeg slenge beina på bordet, som Trine gjør, og være fornøyd med meg selv!

God kveld,

Betty

1 kommentar:

trine40 sa...

Amen!