onsdag 15. februar 2006

Anti Idol

Onsdag 15.02.06

Jeg er der i fra!

Jeg er mannskap
Jeg er en av de
Jeg er i orden
Jeg har alibi!

Jeg er beleilig
Jeg har irono
Jeg kaan synge
Jeg har alibi!

Jeg kan levere
Jeg er ung og fri
Jeg er stor og blid
Jeg har alibi

Og jeg hater ditt onani
Mot det som er forskjellig

Betty

Jeg fant dette diktet i kladdeboken min, jeg skrev det i Januar mens jeg ¨så et Idol program. Som gammel punker så er det vel ikke noen overraskelse at jeg synes det programmet er hæselig. Men styggest av alt er de fire dommerne. De har ikke grunnfag i psykologi i livets skole en gang. De presterer å si til ungdommer:

- flink til å synge det er du ikke
- Av alle måter du kan bruke stemmen på, så valgte du den?
- Den låten kunne vært så bra uten deg
- Pausen var bedre enn sangen
- Mest puslete jeg har hørt på ukesvis
- Du burde skamme deg.

En episode i dommerpanelet kan være slik: Takk skal du ha. Tor. Jaaaaa. Litt dø, men interessant. Du har en utrolig god utstråling. Om det er nok til å gå videre, det tar vi en runde på...
Første dommer: Du er videre
Andre dommer: Vet ikke
Tredje dommer: Du er videre og fantastisk
Fjerde dommer: Da er det jeg som skal avgjøre om du er videre he he he la meg se nei, det er ikke nok til å gå videre, vi vil ha noe mer.

Kunne ønske jeg en gang kan stå dørvakt når disse dommerne skal ut på byen en gang. Du kan komme inn for du er pen nok. Du kan ikke komme inn for du er stygg. Du kan ikke komme inn for du kan ikke skjekke. Du kan ikke komme inn for du har tatt på deg noe utrolig stygge klær.

Fy faen ta de dritstøvlene. Og det der får de lønn for. Opprettholde et image i de "rette" miljøer" om å være slaktere. Hadde kritikken deres vært basert på saklighet og musikalsk innsikt og formidlet ålreit hadde det vært noe helt annet. Så sier folk. Jamen dommerne ser så mange og bla bla...det gir de faen ikke retten til å knuse unge menneskers selvfølelse. Så sier folk at ungdom vet vel hva de går til. Det smeller ganske hardt å få høre at du er så ubrukelig.
Pønken er ikke død!
Hilsen en som synger med den stemmen hun har, Betty

Ingen kommentarer: