mandag 6. februar 2006

Typisk Bergensere

Det har alltid vært sagt at Bergensere har store B`er i navnene sine. Vi er to bergensere på kurset og i dag kunne det gått gale. Først snakket hun og så ville jeg si noe, og sa: "...og så en bergenser til....", og ville fortsette. Hun ble kjempe irritert og tok over showet igjen og mente at vi snakket ikke fordi vi var bergensere, men fordi vi hadde noe på hjertet. For meg er det bare sjølironi at jeg sier det, men vi er her med hver vår bagasje. Jeg synes jo at det er litt morsomt med høy bergens faktor, sjelden jeg hører bergensk. Det er mange studenter i fra Sogn her og. Så vestlandet er litt representert liksom. Men egentlig gir jo jeg og en god faen i hvor folk kommer i fra og hvordan de snakker, bare det de sier er fornuftig. De lavmælte finnes jo i Bergen og. Det finnes jo høyrøstede trøndere og. Drittsekkene på jorden er også jevnt fordelt. Men det er litt sant i at vi Bergensere kan si poengene våre mange ganger, så vi må jo nødvendigvis, noen av oss, være glad i å snakke. Jeg greier ikke falsk beskjedenhet. Jeg vil bruke tiden her og få noe igjen for tiden. Men kaster en seg ut i det, så blir en sårbar også. Vi to bergensere hadde oss en fin snakk og klaret opp hva som trigget og vi er sårbar på forskjellig her i verden. Jeg kan også lære meg å veie litt ord. Hun skjøt fra hoften, det er det ingen tvil om. Men det er helt okei.

Når det som formidles er vanskelig å snakke om, er det enda vanskeligere å skjekke ut om en har forstått det rett. Vi hadde faktisk kommunikasjonstime da dette klinsjen skjedde. Vi lærte noe av det. De andre lar være å kommentere det, ser at det prates litt hist og pist, men slik er da folk. Farlig å komme for nære. Budskap som formidles ansikt til ansikt har 7% ord og 93% av det vi kommuniserer er uten ord, kroppspråk og tonefall. Det morsomme er at det gjorde ikke så mye med meg. Det slo meg ikke ut. Det ble avklart og vi kunne gå videre. Deilig.

Det typiske i slike situasjoner er:

- jeg ville forklare noe
- du forstod det ikke slik jeg ville
- Jeg sier: Det var ikke det jeg sa
- Du svarer: Det var likevel det jeg forstod.

Da er det likefullt mitt ansvar å få deg til å forstå hva jeg sa og det jeg mente, og ha respekt/aksept for det du forstod.

Respekt for andres sannheter.

Som sagt. seminarene eller kursene er ikke revolusjonerernde eller så mye nytt under solen, men gode påminninger for å få gode holdninger inn i hverdagen igjen.

I dag voknet jeg 06:00 og tok det helt med ro. Yoga og meditasjon og noen stemmeøvelser. Det var godt å finne tilbake til dette. Ser i speilet at jeg allerede har gått litt ned. Og det er ikke lite inspirerende. En uke er gått og denne uken har jeg lovet meg selv mere tid for meg selv. det har vært et topp program i dag. Startet med morgenmøte og så en time med Daglig Leder, Bjørn Frydenborg. Det var veldig alreit. Litt flaut at ingen av oss var LHL medlemmer og dermed eiere av dette stedet (98%), men jeg skal melde meg inn. Jeg har vært LHL medlem i mange år. Da jeg bodde i Frostadveien i trondhjæm bodde jeg i et LHL hus. Så jeg har hentet ut mye av dem.

Visjenen til LHL er Mestring og Livskvalitet. Denne tidsavgrensede arbeidsrettede rehabiliteringen har sine klare mål. Og med så mange flinke aktører som gir oss nødvendig bistand for å oppnå resultater, så er visjonen til å ta og kjenne på. Herlig.

Her jobbes det med holdninger hele tiden. Pust. Søylen i deg. Bevegelsesglede. Bedre mestring i livet. Han kunne fortelle at snitt temperaturen på Røros i løpet av et år er 0,8 grader. De har 70 ansatte her og et årsbudjett på 64 millioner. De har hjerte, lunge. kols, arbeidsrettet rehabilitering. Muskel og skjellett, utbrenthet, sammensatte lidelser, ortopedipasienter, overvektige,

18. Februar får de svar på om de får fortsette med arbeidsrettet rehabilitering. Helse midt-norge synes ikke at det er deres ansvar. Men vi får håpe det er litt politisk trøkk i den sittende regjeringen, slik at dette tilbudet består til slike som meg. I allefall 4 uker er nødvendig for å endre på vaner. Skal en ha livslang livsstilsendring, så er det en stor utfordring. Det skjønner jeg nå. Veien er målet.

Studenten som jeg nevnte tidligere fikk 10 poeng i dag. Han holdt en spinning time for oss. Det var skikkelig godt å få svettet litt. Etter det var jeg hos en mannlig lege. Jeg har lagt inn forespørsel om å få ta EKG prøve og oksygenopptaksprøve. Mulig jeg får det første, men han viste med hele kroppspråket hva han syntes og sa at vi gjør ikke noe for moro skyld her. SDå jeg ble avvist dessverre. Han mente at Team 3 ikke trente så hardt her at det var noen vits. Hjerte folka trente mye hardere. Jeg prøvde å si at det var litt forskjellig form på Team 3 da, men jeg kranglet ikke. Jeg var i for godt humør til det.

Noen av de som arbeider her ser ut som om de trenger litt rehab. selv, men de er vedlig hyggelige jevnt over og villig til å høre. Litt sånn subjekt - objekt opplevelser innimellom, men jeg sier ikke noe på det. Det er vanskelig å jobbe med folk.

Nå skal jeg raska på og gå på dansetime. Avtalte innebandy kl. 17:30, men ingen stilte. En av damene hadde vært der presis og gått med en gang. Jeg ventet i 10 minutter, så gikk jeg for å skrive på dataen. Skal danse og svømme. Vi hadde svømme time før i dag. Det var forresten skikkelig bra, har vært på ski i dag og. En liten kosetur etter middagen. Godt med frisk luft. Det er hæææææærlig å komme i form.

God kveld, Betty

Kan du fly?
Jeg vet ikke for jeg har ikke prøvet. Chaplin.

Ingen kommentarer: