tirsdag 20. juni 2006

På Felgen

I dag er hele gjengen på felgen. Bernt har ikke sovet i natt pga mange våkne ungdommer ved Tømmerholdtdammen. Det var grilling i går og det er grilling i dag, men vi kapitulerte. Per Kristian hadde ikke særlig lyst til å dra til Tømmerholtdammen og kaste stein i et vann og de voksne skulle prate til vi skulle gå hjem igjen. Vi snopte heller pizza, øl og brus på butikken. Vi har en slags fest hjemme. En sånn ”vi tar vare på oss selv” greie.

John Arvid er helt ute av drift. Han har nesten ikke sovet i natt han heller. Han klager og syter og jeg kjører hardt på at han får komme med forslag til hva han skal gjøre som arbeid i sommer. !3 år, da kan en gjøre en innsats. Penger vokser ikke på trær, de arbeider vi for. Han sier sjøl at når han blir stor skal han bli millionær og ha tjenere og sånn. Det er krevende å ha satt i gang en prosess i unger, for man vet aldri når de gnager og gnager og henger i, for å få slippe. Han har vist meg ”fuck of” fingen mang en gang, så pass må jeg tåle.

Det er hardt å vokse opp i dag, det er mye krav og mange prestasjoner.John Arvid sier at voksne vet ufattelig lite om å være barn,” og jeg tror han. Jeg vet at han har rett. Det hjelper ikke med en barndom fra 60-tallet til dagens f.eks skolekrav. Jeg hentet John Arvid kl: 12:30 ved bekken. Da hadde de hatt en skoledag i det fri. Hele lærer staben hans stod der med han, siste som ble hentet. Jeg tror det blir godt for de å oppløse akkurat den gjengen. Det er noe med at når en slutt nærmer seg, så blir en ekstra lei, men en kan ikke ta det ut fordi man er voksen og får lønning.

Akkurat som jeg tror at litt fæl er vi inni oss alle sammen. Vi har behov for å utagere og være litt sint og si i fra på livs reisen. Gjør vi det ikke blir vi kjempe sure som gamle. Forsvarsverket visner bort og det sanne jeg kommer til syne. Skjer sånn rundt de 60, til noen litt før.

I dag har Bernt og jeg 14 års bryllupsdag. Vi gjør ikke noe av dagen, foruten om en ”kvicker” fra morgenen av (kvickers er undervurdert). Vi rakk det, selv om vaskehjelpen skulle kom. Beste løsningen med 3 unge herremenn i huset.

Ruben og Per Kristian hjalp meg på butikken. Per Kristian passer på at jeg ikke bærer med venstre arm og HAN blir/er en gentlemen han. Bærer mer enn sin mor hjem igjen. Bernt er ute og flyr fra butikk til butikk, lønning og fest til helgen. Han har ringt sikkert 5 gang, om jeg vil ha sånn luftmadrass eller en annen. Om vi skal ha slike campingstoler som naboen har eller noen andre. Det blir sikkert veldig bra, sier jeg og: ”kos deg, du har fortjent det”.

I morgen er det svømming igjen, men Stein tar den, slik at vi får pakket. Noen unger rundt oss har sagt til mine barn, at deres foreldre mener at svømming og klatring ikke teller, som trim altså. Da svarer jeg, at det går an. Skal jeg heve meg over andres måter å løse livet på enn meg. Hva med de som mediterer 2 ganger hver dag og går kun en spasertur på en halv time hver dag, hele livet. Teller ikke det, eller hva skal det egentlig telles for? De som har roen er jo de som blir de eldste.

Ruben vandret etter middagen til Snorre. Han har ventet på at han skulle komme hjem. Ruben er så uredd som det går an og skaper de verdenene han tror på. Jeg må bare hjelpe han å peile ut en retning, så tror jeg det skal gå bra.

Betty Big Boom Band har 3 sikre jobber for i høst og en usikker i vente. Det er 300% økning det, så det kan vel føles travelt, selv om det ikke er det. Da snakker vi om en i august og to i oktober. Jeg øver hver dag på et vis, men glær mæ til å holde på med nye låter.

Ja, selv om fingrene bare går, så er det på tide med en pause, eller rydde etter en middag. Vaskehjelpen har vært her i dag. Hun fikk dobbel lønn, som et feriepengestøt, hun har sleiket hele huset. Det er ikke særlig bra betingelser å jobbe svart. Lønna står ikke i forhold til det hun gjør, men det er heller ikke noe mye ansvar. Hun gjør i hvert fall en fantastisk jobb, slik at vi kan puste.

God kveld,
Betty

Ps Jeg har sett bilde av ”fredagsrompen 2” jeg, og gled dere bare. Da kan det vel henne jeg får noen tittere fra Kent, velkommen skal dere være ds.

Ingen kommentarer: