søndag 4. juni 2006

RAIDER

Det nærmer seg konsert og det får tiden til å vokse. Med det mener jeg at timene oppleves sterke. Egenøvingen er unnagjordt. Det er ikke det jeg øvesynger på i neste uke som gir utslaget. Det er det som ligger i bunn fra årene før. Neste uke skal jeg bare ha fokus og snakke minst mulig.

Ikke rart at de som synger mye blir noen særinger. De bestiller all slags spesialiteter på sine raidere. En raider er en liste over det et band forventer av arrangørene til en spillejobb har. Raideren inneholder som regel mat, drikke, rene hånklær og slike ting artisten mener er nødvendig, for at de skal kunne gjennomføre konserten innen rimelighetens grenser.

F.eks 14 kasser whiskey og 4 tulipaner. Jeg skal være glad om Susanne bringer med seg sin heksekunst, honning og sitron i. Den tekniske raideren tar guttene seg av.

Bernt har jobbet med TMV festivalen i mange år, og det mest sære var en afrikansk trompetisk som skulle ha gule håndklær. Altså, hvor vanskelig går det an å være.

Rolling Stones skal ha et biljardbord, og det skal være snooker og ikke pool. Det skal være egne toaletter for bandmedlemmene. I grunnen ikke så hysterisk.

Eminem sin raider sier 7 sofaer og to ”loveseets”. Kaffebord og spesielle lamper. Is, frukt, bananer, 5 liter h-melk, 5 liter skummet melk, en liter soya melk, ½ liter lett fløte, ½ liter kremfløte (smøre stemmebånd???), eplejuice, tranebærjuice og appesin juice. Frisk kaffe. Sukker og suketter. Varm te, honning og ferske sitroner. 4 kasser drikkevann i flasker. Et utvalg brus og lett brus. Frisk tunfisksalat. 1 kasse Heineken og 2 kasser corona øl.

Christina Uguilera skal ha en Flint Stone vitamin c-ekstrakt (finnes dette og er det bra for stemmen?) og politiekskorte til og fra spillestedet.

Bob Dylan skal ha et dusin reine håndklær til seg selv.

Eric Clapton vil ha et stort låsbart rom med egne bad, toalett og sitteplass til 12 personer. Det skal være plass til å sette opp fotballspillet de har med på turne.

Ja ja gutter, vi er ikke godt vant ennå. Vi blir barnslig lykkelig om vi får en flaske cola. Vi spilte i Alta en gang og der kom det en kar med et brett med øl til oss, det glemmer jeg aldri. Det var en gest der nord, når de likte bandet.

Joda, vi har faktisk vært på turne og vi har spilt i Haugesund som lengst sør og i Hammerfest som verdens nordligste by. I bredde har vi spilt i Østersund og Bergen. Menge ganger i Bergen. Der hadde vi høy stjerne en gang i tiden.

Det virker som om det er mer duket for ”vår greie” nå enn da. Vi er jo litt sære som bare spiller låter vi har laget sjøl. Høy ”anti mustang sally” faktor. Vi er et livlig band, hvor de fleste av oss tramper på hver tomme av scenen. Humor og alvor i fin forening.

Det skal bli dritgøy. Håper det kommer litt folk. Jeg skulle ha gjort som før, sendt ut mail til folk, men jeg føler da at jeg tigger. Det byr meg så fysisk i mot at jeg makter det ikke lenger. Jeg kan ikke holde på med egenreklamasjon hele veien. Jeg må ta sjansen på at folk kommer fordi de liker bandet, eller er nyskjerrig på bandet og ikke for å støtte oss. Det er da ingen veldedighet vi driver heller.

Men jeg lurer på om noen av byens rock musikere noen gang har hørt oss. Det er ikke helt akseptert å komme fra Bergen og tro at du er noe. Men jeg kommer tilfeldigvis fra Bergen, hentet ut den beste karen i Malm og har 3 sønner som snakker trøndersk. Det får holde. Og jeg har tro på det jeg gjør og har mye å formidle.

Åge Aleksandersen skulle støtte Mind The Gap, men han ble bare borte. Det plager meg litt med ”den trønderske rockverdenen”, noe sies og så blir de søkk vekke. Til skuffelse for ungdommene som hadde sett fram til det. Jeg synes at det er rart at gutta i denne rockverdenen ikke har tatt eller tar bedre vare på damene. De blir liksom konkurrenter.

Han karen som fikk Rockmusems jobben har jobbet i NRK og var prosjektleder for et program kalt: Norsk Rockhistorie. Ikke en eneste dame var nevnt i dette programmet.

Men egentlig så plager ikke dette meg en meter, fordi det å skape musikk har alltid hatt en annen drivkraft. Det er bare herlig å få arbeide med nytt materiale, skape og sy sammen nye låter. Det er det som teller. Det er det kreative som gir størst mening.

Men det skal bli artig å få spille igjen.

I dag har jeg gravd litt i jorden, det er kaldt ute, men hvem bryr seg. Det fine været kommer snart lell. Vi har kost oss hjemme. Stein og Trude var her på bursdagsmiddag. Trivelig. Illsutrerer dagen i bilder:




Noen bilder er bedre enn språket!

God kveld, Betty

ps-Betty Big Boom Band spiller i Olavspuben fredag 9.Juni. Jeg setter pris på om bloglesere kommer på konsert-ds

Ingen kommentarer: