lørdag 7. januar 2006

På nattbordet mitt...

På nattbordet mitt

På nattbordet mitt
Ligger gamle bøker
Med støv på
Eg har lest de mange ganger
Men der skal de ligge og minne meg på
Ka eg liker
For ord gjenspeiler mine riker.
betty

Vi har ryddet igjennom nattbordskuffer og klesskap. Det er sjeldenheter å gjøre.. Det finnes mye rart som er samlet opp der. Og det er ikke et poeng å ha klær så lenge eller så mange ting heller. Jeg blir på en måte ferdig med klær før de er utslitt og må gi de videre. Noen ganger gir jeg fra meg for fort. Men det stemmer som regel. Jeg greier ikke å kvitte meg med gebursdagskort. Jeg har tonnevis av dem. De jeg har fått av guttene mine er spesielt viktig og er i et eget vakkert album. Kort jeg har fått av min far har jeg spesielt tatt vare på, og jeg kan lese de om og om igjen, selv om han bare har skrevet noen få linjer og ikke om noe særlig. Jeg leiter etter om det står noe mere der, noe annet, noe jeg ikke har fått med meg. Også har jeg kort liggende som jeg har skrevet til ham og som jeg ikke har sendt. Mulig disse kortene bekrefter at noen bryr seg om meg. F.eks. fikk jeg et kort på kvinnedagen:

Til deg og dine, 080305.

Det som er ekte
Kan aldri fremstilles
Som noe annet.
Det som agerer ekte,
skifter alltid valør.

Fra Øivind og damerne.

Dette kortet har vært med meg over alt.

Tar meg selv i å tenke at jeg rydder opp etter meg, og det er fint for de andre å slippe det når jeg dør. Og så kommer historien så nært meg igjen. Håper jeg er frisk. Håper jeg ikke får tilbakefall. Tomheten er her, den måtte jo komme. Ingen fagfolk eller blodprøver å vise til i dagene som kommer. Jeg er virkelig forbrent på stråleområdene, det svir og klør. Ja, det gror og nye celler blir dannet, som skal få være i fred.

Dobbel-time på SATS i dag og i går. Overdriver jeg? Nei, så langt der i fra. Jeg tar det i mitt tempo. Det er bare så sinnsykt godt å få puste og svette. Får sjokk av og til når jeg ser meg i speilet. Har blitt enormt svær. Ja, det er mulig det og når en er i behandling. Legene mente det var bedre at jeg la på meg enn at jeg tok av. Det var et sunnhetstegn. Men nå skal det vekk.

Var på kreftforeningen på torsdag og luftet noen ideer. Det skal bli spennende. Kjente etterpå at det er bra jeg skal være i ro noen måneder. Jeg må rett og slett ikke finne på å ta av ennå. Da ligger jeg utbrent til sommeren. Jeg skal 4 uker på Røros, hele februar og bare bygge meg opp. Jeg har tenkt å komme tilbake til arbeidslivet. De fortalte meg der at 50% av brystkreftopererte kvinner kommer ikke tilbake i jobb. Det skal jeg. Om det så betyr at jeg må leve erkesunt, kutte vin og kos og konvertere til Buddisme. Jeg gjør nesten hva som helst, bare jeg får jobbe og tjene mine egne penger igjen.

Ruben og jeg gikk tur til Valentinlyst i dag. Jeg skulle rekke polet før trening, det gjorde jeg ikke. Tordis var på trening og vi fikk pratet litt og blant annet sa jeg at jeg ikke rakk polet. Så kom Bjørn Inge kjørende med en rødvinsflaske nå nettopp. Snakk om å ha venner i nøden :-) Bodil var innom for å si hei, og bekrefte skitur i morgen.

Nå gleder jeg meg til å få litt kapasitet, så jeg får et sosialt liv igjen. Savner faktisk vennene mine. Fra nå av skal det bare gå oppover. Det er lørdag, det er kveld og nå skal jeg drikke rødvin. Livet er herlig, folkens. Legger ved en tekst jeg har laget om livet mitt i helgene med Bernt: Ekte Edel Ridder. Og en som heter:Gårdsdagen. Har ikke melodi på de. Men jeg synes de svinger likevel. God helg. Betty


Ekte Edel Ridder

På fredagskvelden har skuldra senka seg – med vin i munn.
Du med din sang, ja de beste stunder her i bunn og grunn.
Du varmer godt når du smiler til meg med ditt kjente fjes.
Du er min stjerne, eg roper høyt: Ta meg inn til deg.

Eg har våknet i våken tilstand – Du er her.
Eg har våknet i våken tilstand – Du er nær.

Du løfter meg opp med din Ekte Edle Ridderlighet.
Du gir meg ro, ja alt hva du tok tak i og fordrev.
Din hud er varm og den trenger meg så inderlig.
Det er mitt liv som på en film eg tuner inn.

Å kroppen skjelver av inderlig forlegenhet.
Jeg er stiv av stengsel og av overdreven avstengthet.
Du mobber med et smil og holder meg fast.
Eg rister det av meg, det gamle brast.

Det er kraft
- eg har motstand
Det er kraft
- eg har motstand

Jeg blir aldri mett av å stirre på ditt lange meningsfyllte liv.
Vi eldes sammen og det er fint og et deilig tidsfordriv.
Å magen skromper som en kasse epler på mitt loft.
Og du gir det mening og sier gamle epler smaker godt.


Eg har våknet i våken tilstand – Du er her.
Eg har våknet i våken tilstand – Du er nær.
betty


Gårsdagen har…

Gårsdagen har
Gamle løfter
Gårsdagen har
Brokne sår
Gårsdagen har
Dype grøfter
Som ikke leger store sår.

Gårsdagen har
Ikke mer å by på
Gårsdagen la
Følelsen igjen
Og du kjenner at du slites i stykker
mellom gamle tanker og dagen du får.

Gårsdagen har
Ferdige timer
Gårsdagen har
Passert like nu.
Gårsdagen bærer
Gamle tøfler
Som med deg inn i fremtiden går.
betty

Ingen kommentarer: