tirsdag 3. februar 2009

JA TIL EU

EU bidrar til å redusere nasjonalstatens makt og det er bra for anarkiet og individet.

Spør du de på Shetland, så er det lettere å forholde seg til Brussel, enn London. Ikke fordi de er så jævla for EU, men det fungerer bedre.

Altså vi slipper den nasjonale kampen om posisjon, når vi forholder oss til Europa og vi kan dele på godene våre. Med alle de oljepengene vi har, synes jeg det er flaut at vi ikke er med.

Det er ikke uten grunn at trønderne i vikingtiden foretrakk en dansk konge fremfor en norsk :-)

Det merkelige er at nede i Europa er det de konservative som er skeptiske til EU og de radikale er for. I Norge er det mye omvendt. Tradisjonelt har anarkistene, sosialister og kommunister vært internasjonalister og mot nasjonalstaten. Så det er helt i tråd med anarkistene og sosialistene på slutten av 1800 tallet og begynnelsen av 1900 tallet å foretrekke EU fremfor nasjonale stater. Nasjonalister på venstresiden, som er mot EU, så vi først på 70 tallet, et moderne fenomen.

Det er ikke flere ansatte i EU byråkratiet, enn det er i Oslo Kommune!

EU er ikke perfekt, men det er bedre.

Jeg gjentar meg selv: Som anarkist, står jeg på trygg grunn når jeg sier at EU er bedre enn nasjonalstaten.

7 kommentarer:

Lilly Craft sa...

Jøss!
Det der har ikke jeg hjerne til å tenke på... Men takk for at du sier det, jeg stoler på deg. :D

Betty Boom sa...

Hei Søta! Det er jeg sikker på at du har! Du undervurderer din brilliante hjerne. Spørsmålet er om du vil bruke tid på det. Uansett - stol på meg :-)

=Anja sa...

"JA TIL EU!
JA TIL FLERE BØNDER I BYEN!"

=Anja sa...

Ps
Så klart j støtter EU
Har vi egentlig noe valg?
Klæm te Betty:0)

Slutt

Anonym sa...

hmmm, denne må jeg tenke litt på. Se ikke bort i fra at jeg kommer med en post om noen dager. :)

Betty Boom sa...

Anja: Jeg mener at vi ikke har det. Vi delta i Europa, der det skjer og ikke være miniputtland for oss selv.

Vanskeligeviljar: Nå ble jeg nyskjerrig!

Anonym sa...

Dette var interessante tanker, jeg har ikke tenkt det på den måten før. Men magefølelsen min sier meg at det er noe riktig i det :-)