fredag 27. februar 2009

Noen kan bare suge seg selv!

Mye snakk om blogging, for tiden. For oss gamle travere sklir det bare sakte forbi. Blogging er folkemakt, ferdig med det. Her kan vi meske oss i trivialiteter, what ever, vi styrer selv, det er poenget.

Jeg spurte NRK denne uken, om de kunne ta bort en tekst på internett til en dokumentar, som de laget om meg, fordi når folk googler mitt navn, så kommer det fram navnene på alle barna mine (til og med feilt skrevet). Vettu, jeg fikk beskjed om at jeg ved mine fulle fem hadde gått med på å lage programmet og da fikk jeg bare tåle at de brukte den teksten, for å reklamere for programmet. De mente at det ikke var til skade for meg (hvem vurderer det). Slik leste ihvertfall jeg det, selvsagt med en tanke emosjonelle briller. Jeg står for programmet jeg, handler ikke om det. Det var meg den gangen da, underlagt regimet til et sjølopptatt beist i rusomsorgen, som skulle styrke sitt eget ego igjennom meg. Betty ut av misbruk historien. GJEEEEESP. Det har jeg blogget nok om.

Det jeg ikke har blogget nok om, er hvordan vi som voksne mennesker kan la oss underkaste andre for å bli elsket, likt og bli tatt vare på. Jeg oppdaget ihvertfall tidsnok min underdanighet og aldri aldri skal jeg dit igjen. Det blir en syk av (bytte bort avhengighet med underdanighet er dårlig deal). Disse folka som vi har latt oss underkaste, skal liksom være ved sine fulle fem, og utnytter andres behov for å bli sett til fordel for seg selv. Og de prater selvsagt bak ryggen på deg. Når du er underdanig er du flink for de, når du opponerer mot underdanigheten og vil være deg selv, er du umulig. Yeah right! Nå har de ikke så mye ferskt å prate om fra meg, foruten om det jeg deler i bloggen da og ryktet forteller meg at det gjør de flittig.

Tilbake til saken:

Poenget mitt er at private opplysninger ligger langt fremme på google-siden og jeg har ikke vært med å bestemme disse setningene de predikerer om filmen og meg. I tillegg: JEG LIKER DET IKKE. Det hører jo med til saken og si at tonen hun brukte i mail var nedlatende, men samtidig: De er jo SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ takknemlig for alt jeg har delt av meg selv, men de ser det ikke som skadelig for meg at teksten ligger ute. blablabla.

Årsaken/begrunnelsen til at jeg vil ha det fjernet er at det er min families navn i annonsering av programmet og deretter google-feltet, og det har ingen spurt meg om, er greit, og da er det faen ikke noe svar at jeg blogger om de. For en gjeng. Skikkelig uintelligent. Her kommer det hele, se selv:

Til Betty Johnsen!

NRK har mottatt din forespørsel av 22.2.09 om fjerning av artikkelen "Bettys tårer" som ble publisert 26.9.2001. http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/v30/1302196.html

Begrunnelsen er rangeringen denne saken får på Google ved søking på ditt navn.

Det vil i hovedsak være tre grunner til at NRK fjerner publisert materiale:

* Innholdet medfører fare for liv og helse ved at det ligger ute
* Innholdet er beklaget av NRK og skal derfor ikke spres videre
* Innholdet er felt etter behandling i Pressens Faglige Utvalg

Ingen av disse kriteriene er oppfylt i dette tilfellet.

Allikevel vurderer vi alle slike henvendelser grundig, også om de åpenbart ikke faller inn under kategoriene ovenfor. NRK ønsker ikke å påføre våre intervjuobjekter vesentlig ulempe dersom det finnes tungtveiende grunner for å gjøre endringer i artikkel. I slike tilfeller finnes det også kriterier fra Norsk presseforbund som skal oppfylles.

Når vi i dette tilfelle heller ikke finner grunn til å fjerne deler av artikkelen, har vi i hovedsak lagt til grunn din kjennskap til hva fokus fra offentligheten betyr.

* Du var allerede godt voksen med kjennskap til offentlighet omkring din person da du medvirket i programmet som ligger til grunn for artikkelen. Det er all grunn til å tro at din dømmekraft var god i forhold til mediene.
* Du har siden 2005 vært en aktiv blogger som byr på svært private sider av deg selv og din familie. Også innenfor temaet som er omtalt i artikkelen på nrk.no.
* Du tar selv (prisverdige) initiativ overfor mediene der du bruker ditt privatliv for å få oppmerksomhet om viktige temaer, som for eksempel brystkreft.

Samlet blir vår vurdering at selve innholdet i den omtalte artikkelen på nrk.no ikke kan anses som så belastende for deg at NRK må gjøre tiltak for å fjerne det. At NRKs artikler rangerer høyt hos søkemotorene kan ikke i seg selv gi grunnlag for at vi må endre innhold.

Vi beklager at et navn er feilskrevet i artikkelen og skal selvsagt rette det.

Her er lenke til Norsk presseforbunds prinsipputtalelse ”Om rettelser på nett”.

http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_PFU/Prinsipputtalelser/Om+rettelser+p%C3%A5+nett.9UFRjQYk.ips

Your browser may not support display of this image.
Med vennlig hilsen


Hege Øygaren, fung. leder

Kringkasterdesken

FOR NOE DRITT!!!!!!!!!!!!!!!!

Samlet blir vår vurdering at selve innholdet i den omtalte artikkelen på nrk.no ikke kan anses som så belastende for deg at NRK må gjøre tiltak for å fjerne det.

Hvem er det som avgjør hva som er belastende for meg?


At NRKs artikler rangerer høyt hos søkemotorene kan ikke i seg selv gi grunnlag for at vi må endre innhold.

Det var ikke problemstillingen. Slik så min forespørsel ut:

Når jeg googler Betty Johnsen, dukker det gamle programmet opp V30.
Jeg har et ønske om at teksten fjernes der. Det er alt for private
opplysninge å ha
som første inntrykk av meg. Dessuten er John Arvid sitt navn skrevet
feil. Poenget
mitt er ihvertfall å få bort all tekst der.

Kan du være så snill og videresende mitt ønske til ansvarlige i NRK?

God helg til dere,

Betty

Samlet vurdering, haha, synes jeg ser det. Jeg ser en grå dame bak et bord, som også vil bli sterk og stor (Wannskrækk)og som står i ørten dritt oppgaver. Skulle selvsagt ha sluppet det som en tung potetsekk, og det gjør jeg her, i bloggen MIN. Jeg prøvde virkelig å være høflig tilbake. Sa blant annet: Ha en vakker dag i trivelig arbeid.

Jeg vet at jeg ikke skriver særlig byråkratisk her, men dette er mitt språk i bloggen. Helt hææææærlig å ha en blogg å offenjtliggjøre slike maktmail. Jeg lurer på om de tror at de eier det offentlige rommet.

FUCK THE SYSTEM,

Betty

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.

Siden ungene dine jo ikke var myndige da artikkelen ble skrevet og så unge at de umulig kan ha gitt samtykke til at deres fulle navn ble brukt, tenker jeg at det burde holde til at NRK nå i ettertid kunne gå inn og i det minste endre på artikkelen av hensyn til dem. Jeg vil egentlig råde deg til å snakke med en advokat.

I forhold til ditt eget navn kan jeg egentlig bare råde deg til å opprette et domene med fullt navn for å ta kontroll over søkemotorene og hvilken info du vil at man skal finne først når man søker på navnet ditt.

Betty Boom sa...

undreverset: Tenkte egentlig å ikke lage noen case, men tror jeg er i gang nå. Kjente at jeg ble forbanna over tonen, "klapper meg på hode". Og ja du har rett ungene var ikke myndige, og kan det være nødvendig med fullt navn ?

Ungene mine blogger de og, og halve verden er på facebook, sånn er det bare. Vil folk finne ut om meg så gjør de det. Saken er at det behøver ikke være så lett tilgjengelig og de trenger ikke å stå med selvlysende bokstaver på en film som handler om meg, og hvordan jeg gikk veien ut av et misbruk.

Kunne de ikke de bare vært ærlig, og sagt at teksten selger programmet bedre, for det må jo være hoveddrivkraften her, penger, kan ikke skjønne noe annen, alt annet blir for dumt, uetisk forkastelig. NRK kunne jo heller vært i møtekommende og spurt om jeg hadde forslag til tekst. Skulle skrevet noe som svingte bra jeg.

Anonym sa...

Jeg ser ikke problemet, det er ingen opplysninger der som er vanskelig å få tak i uten ditt og datt fra NRK, for å si det sånn.

Betty Boom sa...

Sexy: nå skjønner ikke jeg deg, hva mener du med, ser ikke problemet? Kanskje jeg undervurderer din intelligens her, men problemet er at jeg ønsker meg at mine barns navn skal bort fra teksten til programmet og blir møtt med en vegg. Blir ikke møtt på det, med annet enn at de mener at det ikke er til skade for meg. Hallo. Jeg vil ikke at den teksten skal stå i forbindelse med programmet. Hvor mange måter kan man si det på.

Anonym sa...

Vel, men det er ikke alle som har evnen til å suge seg selv.

Betty Boom sa...

Sexy: Nei, og da blir det ikke noe på de heller :-)