onsdag 28. november 2007

Frihetens Veier!



---------- Bildet skrider videre, kult med en ny greie å holde på med. Gjør selvfølgelig mange nye ting på en gang, holder på med 5 bilder samtidig. Veldig Bettysk dette. --------------

I går var jeg på Hist og holdt foredrag, gikk veldig bra det. Men tenker i ettertid på hvor fatalt det er med et hus fullt av lærere som stort sett er opptatt av doktorgrader og sine teorier. Hvor er alle DO`erne? Hvor er de lærerne som bidrar til at elevene får større selvinnsikt, at elevene kommer i kontakt med sine egne grenser etc.

Min påstand er at pedagogikk er det enkleste verktøyet å lære seg, men å manovrere fag igjennom den du er, er utfordringen og burde vært hovedlæringen. Folka på Hist utdannes til å hjelpe andre folk, og det påkrever at du har rimelig bra sjølinnsikt, bevissthet og forståelse i egen utvikling. I dette bor det en viss levd kunnskap, som handler om å tøre, tåle, om å ikke overta problemet, men at den de gir veiledning til hjelper seg sjøl. I møte med andre mennesker som trenger hjelp, så kommer for mange til kort, fordi de ikke har tatt denne jobben med seg sjøl.

Hvordan kan sosialarbeidere, vernepleiere, barneverspedagoger etc. gjøre godt arbeid, med å bare kunne terminologien, men ikke parktiserer det i eget liv? Det blir mange fine ord av det, til ingen nytte.

I dag har det ihvertfall skjedd to kule ting. Har fått kontakt med et forlag i forbindelse med manuset, det var kult, så får vi se... Det andre er at resultatene på trening fortsetter å gjøre seg gjeldende. PT-treneren er veldig fornøyd med meg.

Fettprosenten har gått ned ytterligere.

Første måling: 45%
Andre måling: 37%
Tredje måling: 35,4%

Muskelmasse:

Første måling: 52,2 kilo
Andre måling: 60 kilo
Tredje måling: 61,8


Avslutter med noen sitater fra en bra filosof, Jean-Paul Sartre:

Vi vet ikke hva vi vil, likevel er vi ansvarlig for hva vi er, det er et faktum.

Hvis du er ensom når du er aleine, er du i dårlig selskap.

Menneske er dømt til å være fritt; fordi vi en gang ble kastet inn i verden, er vi ansvarlig for alt vi gjør.

God kveld,

Betty

5 kommentarer:

trine40 sa...

Sant det, at det er mange pedagoger og andre som gjemmer seg bak teoriene og ikke evner å formidle hva det handler om helt konkret.

Jeg underviser uten å ha tatt praktisk-pedagogisk utdanning, men mener jeg klarer å lære bort faget mitt lell.

"Berre bok gjer ingen klok."

Betty Boom sa...

Trine: Og helt konkret så handler det om å tøre å la seg berøre, men ikke overta ansvaret for andres liv, og at vi er likeverdige, ikke bedre enn. Det er profft det!

Å undervise beror mye på hvem man er og hvis man gjør det med hjerte, så er det knall bra pedagogikk. De ulike virkemdlene og verdiorienteringene har vi i oss, hvis vi stoler på de, stoler andre på oss også.

In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Tonita sa...

Veldig gode Sartre sitater. Absolutt verd å ta med.
Takk - og du, fine bilder, rare spennende, undrer ...
Skal hilse tilbake fra Gubben.

Alice sa...

Du er sitatdronninga Betty! Og jeg er helt enig med deg i det andre også, jeg tror evnen til å lære bort har like mye med medfødt talent og interesse for menneskene og faget som med teori. Jeg har undervist i noen år uten å ha tatt ped, og det var både jeg, sjefen og elevene fornøyd med!

Betty Boom sa...

Tonita: Hyggelig. Ja, det kan være kult å sy, hvis hjernen får gå sine egne veier :)

Alice: levende interesse og ekte energi fra underviser, gir best læring. En i klassen til eldsten min får bare gode karakterer i fag til lærere hun liker... sånn var jeg og!