søndag 4. november 2007

Å by på seg sjøl......

blader

Jeg starter alltid en blogg med å gå og leite etter brillene mine, ennå jeg har fast plass, de er aldri der. Før brukte jeg å få de andre til å hente ting for meg, for jo dårligere fysisk form, jo lettere er det å få andre til å gjøre ting for seg. Med en tung og utrent kropp, så blir en lat og god til å peke. Men nå har jeg tynt meg over en kneik, har tålt at det har svidd i musklene på trening og gevinsten kom. Jeg er i bedre fysisk form. I dag var jeg ute og jogget. Hallo! Jeg overgår meg sjøl, fikk faktisk lyst og gjennomførte, deilig å kjenne seg sterkere. I går var jeg på SATS, trente styrke og kjørte en spinningtime etterpå. Jeg har sett opp til flere program på tv og det er bra for å være meg. Nå har jeg engang for alle, tenkt å lære meg dette her. Balanse.

blader

Jeg vet at når jeg er påtent og gir 200 prosent, så er det ikke bra for meg sjøl. Sender avgårde halvferdige mail, eller kjører for hardt ut, med nye ideer, min største utfordring er tålmodighet. Når kreften var et faktum, så greide jeg å prioritere bedre, og tempoet ble halvert pga behandlingen, men nå som jeg blir friskere, blir jeg stresset av all energien min og går for hardt ut. Jeg må lære dette her, ellers blir jeg ikke gammel dame, som jeg ønsker meg. Det er rart hvor forlokkende en alderdom er, når du har fått kniven på strupen. Da er rynker, appelsinhud og sprengte blodkar underordnet, bare jeg får være her og oppleve.

blader

I Bergen, når jeg var der, så hadde jeg et vakkert møte med et viktig menneske for meg, hvor jeg forstod at alt jeg har opplevd, har vært nødvendig for å bli den jeg er, og for å komme frem til det møte, hvor vi stod der og holdt rundt hverandre og ingenting annet var viktigere enn den forsoningen. Vi puster inn, vi puster ut. Vi kan trigges til å tro at titler og status gjør oss lykkeligere, men det gjør oss ikke til bedre mennesker. Men et nært og godt møte, som berører vekst, er en gave til livet i oss. Når jeg får til å være i meg sjøl, på det viset her, så blir jeg tilfreds. Det er ingen som har lovet meg et langt liv eller flat mark, men jeg er nyskjerrig og klar for å ta det som ligger foran der.

blader

Før i tiden var søndag en ventedag, nå er søndag tenkedag og klargjøring for nye utfordringer. Jeg har gått på kirkegården og sett på alle de tente lysene og minnet Arnfinn, som var bra for meg (han ville vært stolt no), og vært på kino med gutta. I morgen kommer programmet til Torstein og meg på NRK1 kl 19:55. Vi hadde god kjemi i prosessen, så jeg vet at vi har laget noe fargerikt og bra. Er selvsagt spent på å se hele programmet i en sammenheng og spent på mottagelsen av det. Jeg vet ihvertfall at jeg har bydd på meg sjøl, og det har ikke kostet en kalori en gang, fordi saken er viktig for så mange. Vi trenger at noen viser et ansikt, at noen tør. Og jeg tør! Jeg vet at jeg er modig.

blader



Fikk denne låten dedikert av Heidi Fleiss, en gammel bloggtraver, tusen takk!

God uke til dere alle,

Betty

blader

24 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har briller i alle rom jeg nå :-)
Hørtes deilig ut med en joggetur men har endelig innsett at det tåler ikke kroppen min lenger så det får holde med å gå tur.
Gleder meg til å se programmet i morgen som sikkert blir både fargerikt å bra fordi at du tør å by på deg selv å er en flott dame :-)

Eva

Betty Boom sa...

Eva:

Og du er med!!!!! Og du er flott du også!!!! Såååå glad for at vi møttes, og så var det kreften som gjorde at vi møttes, jævli merkelig dette livet ;)

Lilly Craft sa...

Reklame for dokumentaren er pøst ut på facebook til 200 av mine venner i dag. Pluss at den ligger ute til alle som gidder se på event-lista.

Jeg benker meg ned med digg og brus og skal sitte dypt nedi soffan min. Kanskje har jeg en god mann ved siden min også.

Anonym sa...

Gjett om jeg skal se TV ikveld da ? Ja det skal jeg :) Gleder meg. Har av alle ting meldt meg inn i Sats så du inspirere mange du Betty, Du er unik.

Lisbet

Betty Boom sa...

Lady:

Jeg har sett det :)

Jeg vet ikke om jeg greier å sitte en gang.

Lisbet:

Cool. Mange gøye timer der, gjelder å finne sin greie.

KalenderLisbet? I tilfelle har jeg lest inn din Mars tekst på slutten av programmet.

Heidi Fleiss sa...

Oooh... Jeg har invitert folk over på "V for vendetta"-kveld siden det er 5. november (Guy Fawkes night) i dag. Men kanskje jeg får dem til å se på dokumentar også? Eller kanskje du kommer i reprise?

Betty Boom sa...

Heidi:

Hva gjør dere på slike Guy kvelder da? Programmet kommer i reprise på formiddagen, dagen etter.

Monica sa...

Riktig god veke til deg og! Ser ut til at det er noko eg må sjå på TV i kveld ..? Klem!

Betty Boom sa...

Monica:

Gullkveld for meg, med Anne B. etterpå.

Heidi Fleiss sa...

Vi ser på "V for vendetta", som er en film som utspiller seg 5. november :) (og har Guy Fawkes sentralt i filmen).

Fabelaktig video forresten. 90-tallets hatter var liksom akkurat litt for små. Men jeg mener fortsatt at folk bruker for lite hatt i dag.

Betty Boom sa...

Heidi:

Cool.

Enig. Jeg liker hattebruk.

Monica sa...

Og så måtte eg innom ein tur att. Takk for at du deler! For meg vart det sterkt, mellom anna av di eg har mamma i tankane heile tida ... Godt å sjå korleis du greier å snu det negative til noko positivt. Og eg kjenner at eg har mykje å læra når det gjeld å gripe dei små augneblinkane av kvardagslykke. Nok ein gong: Takk!

Tonita sa...

Akkurat slått av TV'n. Veldig bra. Tusen takk Betty!

Wenche sa...

takk for at du byr på deg selv.....har nettopp sett programmet. STERKT....ønsker deg all lykke videre i livet. Får nesten lyst til å henge opp kalendere allerede.

Anonym sa...

Dette var bare helt topp Betty.
Ble så rørt av å se deg å alle de andre jentene igjen.
Savner dere :-)
Dette kan du være stolt av :-)

God varm klem fra meg:-)

Eva

Anonym sa...

Takk for det flotte programmet! Vart en del tåra ja. Sterkt. Knallsterkt. J...ig bra at du har stått i fronten for det her, Betty! Føle mæ stolt av å kjenn dæ - nesten litt stolt av at æ har hatt brystkreft!!! ha ha!!!

Skål for dæ og alle de andre jentan! Og for alle krigera!

(og æ e lykkelig etter et fint møte med Telemark i dag - snille folk der ja!)

Stor, rørt klæm fra Hege

Anonym sa...

Har nettop sett programmet, veldig sterkt og rørende!

Inspirerende og tankevekkende rett og slett.

vibeke sa...

Det er bare en ting å si: du er nydelig.

Anonym sa...

Fantastisk program. Sterkt. Du byr virkelig på deg selv. Har fulgt bloggen din en stund og den har gitt meg mye. TAKK FOR AT DU ER...

Betty Boom sa...

Monica:

Skjønner at dette blir spesielt sterkt for deg, som mistet din mor pga brystkreft. Synes du er raus som sier det sånn og ser at du ikke er bitter på livet. Takk sjøl du!!!!

Tonita:

Hjertelig. Jeg er fornøyd sjøl også!

Wenche:
Takk. Jeg har hengt den opp, så det kan du trygt gjøre. Ukene går fort. Bare 6 uker til jul ca.

Eva:

Ja, det ble flott. Takk for ditt bidrag. Vi kan vel ikke slutte av med dette, må få til et møte seinere!?

hege:

Skjønner ka du mener, Hege. Nårt det først skulle gå så gale at vi ble rammet av kreft, så gjør vi det beste av det. Og da er møtene våre en gave opp i dette. Gleder meg med deg, Hege!

Purpurhjerte:

Takk skal du ha. setter pris på det.

Vibeke:

Hjertelig takk. Fint at du følger meg.

Betty Boom sa...

Aurora:

Vi omgikkes.

Takk. Fint at du sier det og leser blogg.

Anonym sa...

Flott program!!!
Toril og Tormod

Betty Boom sa...

Toril og Tormod:

Takk kjære naboer!!!

Betty

Anonym sa...

Såg TV programmet med deg i går. Det var sterkt.
Du er ett flott menneske - på alle måter! :)
Klem fra Ida.