tirsdag 10. juli 2007

Shut Your Mouth!!!!

Nå har jeg funnet ut hvorfor de gjør det - lager seg et bilde av deg, hvem du er, og vil holde deg fast i sitt bilde. Jeg feks går under, heldig som har en streit mann som tjener penger, en ex-misbruker har ordnet seg en mann, som betaler og nå har hun vært syk, så han har måttet være omsorgsperson for henne.

Sexy?

Jeg synes det er helt utrolig. Hva har våre valg med heldig å gjøre? Som om man ikke var i stand til å gjøre vurderinger, som er bra for en, pga en bråkete historie. Jeg har ikke vært heldig, jeg har valgt, og det forekommer at jeg har noe å tilføre felleskapet: familien også. Om jeg så må si det sjøl, så har jeg noen kvaliteter, som sånne ryktespredepuddinger kan se langt etter.

De slipper å se på sin egen begrederlighet, sin egen tilkortkommenthet, sin egen sementerte greie. De holder ikke på med endringer og vekst, men bruker tiden på kontroll og å kritisere andre.

Misunnelse kaller jeg det.

Hver kveld kan de sende en tanke til meg: "takk for at du "made my day", så jeg nok en dag slapp å se på mitt eget liv". Jeg synes det bare er så dønn imponerende at de kan være så forsmederlig å ha sånne latterlige bilder. Tror de at han jeg lever med, driver og holder ut, eller har ofret seg som mann?

Og du skal ikke så langt fra bekjentskapskretsen for å oppdage slike holdninger. Men takk og pris, kreften lærte meg å se nye veier. Snart er veien fri fra sånne folk, jeg møter de bare en sjelden gang, og da tar jeg det som en trening.

Men det skal være sagt, før jeg legger på bloggrøret i kveld, jeg vet ikke om noe annet par, som har bedre og mere funksjonelle avtaler enn det vi har, og det gjelder alt. Også i forhold til friheten å gjøre egne ting.

Jeg har brukt min siste dag på sånne folk, energien deres holder deg nede. Du får ikke vokse og være den du er, gå klett i rosa om du vil (for du passer ikke til sånt) eller gjøre egen karriere på noe du tror på selv, for det trigger deres egne ulevde drømmer.

Teresa har skrevet en likens blogg, om kjøreregler for hvordan å være. Klart hun blir kritisert, hun innordner seg ikke det gjennomsnittlige.

Det er selvstendighet i sånt!!!!

Betty

8 kommentarer:

Tonita sa...

Bra Betty, - du skal ikke holde kjeft i alle fall, - og heller ikke ofre den minste kraft eller tanke på slike I D I O T E R.
Har rota bort tonita-bloggen min, og my alter ego er ikke virkelig aktiv.
Så jeg får kose meg med å lese og kommentere, så lenge. Stå på!

Bernt M. Johnsen sa...

Så jeg skal liksom ha funnet en stakkars forkommen Betty som jeg tok med meg i mitt vellykkede (?) liv, tok vare på og ofret meg for? Nei, ærlig talt, den er for drøy. Jeg har nok med å ta meg av mine barn, Betty er min partner og kampfelle her i livet. Så det så!

Betty Boom sa...

Tonita: Holde kjeft skal jeg gjøre, når det er best for meg.

Glemte å ta med at jeg i tillegg spiller i band og eksponerer meg, og lar de stakkars barna og mann, sitte i skyggen av dette ha ha

Bernt: no comments

Betty

Mustaparta von Skaugum sa...

Så godt er det ikke når man kan få ting ut og ned "på papiret" uansett "form og farge" God lesning.

Mustaparta har enda ikke skrevet så mye om sine meninger i bloggen, men jeg skal love deg at hun ikke akkurat holder kjeft.

Mustaparta er meg, og jeg liker å skrve i en slik form som jeg gjør. Jeg setter meg selv på utsiden og ser situasjonen fra utsiden mens jeg skriver. Ting blir bare klarere da, selv om ikke skrivingen nødvendigvis blir så bra. Det er liksom noe der.

Du skriver godt, og den egenskapen skal du ta vare på. Fortsett med det.

Heidi Fleiss sa...

Jeg tenker hva jeg vil
Mitt ønske bestemmer.
I stillhet blir det til,
i ukjente drømmer.
Min tanke og lengsel
vil bryte hver stengsel.
Og slik vil det alltid bli
Min tanke er fri.

Det viktigste i livet er å ha muligheten til å velge. Vi kan alle ta valg, men noen velger den enkleste løsningen og lar andre velge for dem. Det krever styrke og mot å velge den utradisjonelle veien, men ennå mer å kunne stå for det vi gjør.

Jeg blir stolt når jeg ser at du presiserer at du selv har valgt å komme dit du er, med alle bomskudd du har møtt på veien. Kreft kan men ikke velge, men hva og hvordan du har brukt erfaringen til gjør deg til en meget spesiell person.

Du er en helt.

Betty Boom sa...

mustaparta: skriving er bra det og en blogg gir en frihet og tar en plass i eget og andres liv, som vi helt og holdent velger fritt å forholde oss til.

Jeg er glad for at du er i bloggebyen, Mustaparta, jeg har bare lurt på i en kommentar til deg tidligere, hvorfor du omtaler deg i 3. person og har fått grundig svar. Hvis det er best for deg slik, så fortsett med det, det bare gir en slags avstand, men av og til kan avstand være bra. En hvilken som helst tekst kan du lese som fanden leste bibelen, og det er et privielgium å få lese hvordan andre løser "egne verdens problemer", på sin måte og jeg frir meg mer og mer i fra mine "strenge briller".Takk for kompliment, jeg blir ikke borte fra bloggebyen med det første :-)

Heidi: Jeg opplever meg sjøl som en selvstendig og ansvarlig kvinne, og gjør hver dag valg, som alle andre. Å ikke gjøre et valg, er også et valg, så det handler vel om mer eller mindre bevissthet rundt dette.

Min tanke er fri - sangen har jeg aldri likt, fordi jeg tror ikke at folk er så fri i tankene sine. Når de kan tenke slik, som jeg beskrev i posten min, så er de ikke frie, men låste.

Takk for stort kompliment, det rørte noe i meg, hjertelig!

Betty

Lilly Craft sa...

Vi som ikke er A4 blir kritisert av "såkelte" A4-folk fordi de ikke tør å være fri.

Sånne som oss burde vært fredet og fått kunstnerlønn, rett og slett fordi vi har den egenskapen at vi underholder nabolag, familie og "venner".

Noen må ha noe å snakke om, og da kan de like gjerne snakke om meg. Om det er negativt det de snakker om, det driter jeg egentlig ganske glatt i. Jeg kan bli lei meg og forbanna i noen tilfeller, men de teller færre og færre de gangene også.

Jeg vet hva jeg er god for og jeg står for det jeg gjør. Det er prisen vi "tullinger" må betale for å vise verden at alle fiser og piller nese!

Betty Boom sa...

Lady: Jada, men de som sier dette, tror at de er fri, det er det som er helt utrolig. Maner frem gamle bilder, som brukes over hodet på deg.

Men som du sier, men med andre ord, de må bare holde på. Vi vet sjøll hva vi er god for.