fredag 24. februar 2006

Bathsheba

fredag 24.02.06

Det er greit å ha en blog å holde fast i. Selv med familie kan en blog være konsentrerende.
Bernt og Stein er oppe en tur og de tre bukkene bruse sover. Jeg er glad for at jeg ikke sa til noen dette med bloggen før i går og i dag for da hadde jeg sikkert begynt å bli annerledes i måten å skrive på. F.eks. ekstra hyggelig eller ikke ærlig eeller noe. Har fått veldig god respons på det jeg har skrevet fra særlig kjøkkenet og resepsjonen. Og det underlige er jo at det er de som ser oss oftest og må møte på våre ulike former og humør.

Der voknet Per Kristian. Han snakker i søvne. Han hiver etter pusten og jeg blir hjelpesløs. Han har vært hos Kalle legen her i dag. En time for seg selv. Faren var med. Han hadde fortalt at han hadde blitt kjempe redd etter at jeg ble syk. Redd for pusten, redd for astma, redd for hjertet, redd for å dø og hva faen skal jeg bidra med når han kaster etter luft. Legen hadde sagt at han skulle puste i en pose når han begynte å hyperventilere og legen hadde forklart han at det var helt naturlig å reagere slik når mammaen hadde fått kreft.

Hva kan jeg gjøre for deg? Jeg som kunne løftet hver stein for at du skal ha det bra. Så ligger du og hiver etter pusten som en etterfølger av det hele. Legen hadde bedt oss om å bekrefte at det var ok at han pustet slik. Og bekrefte at han ikke dør av det. Det hjelper Per Kristian å få bekreftelser av autoriteter. Jeg må pakke sammen mine egne redsler og bare være sterk. Dette er vanskelig.

Vi fikk roet det hele ned. Nå er det blikk stille igjen. Jeg skulle egentlig ha en kjempe kort blog og den skulle være til Ingeborg. Jeg fikk låne en cd av henne i dag. Hun spilte den under opprydding i gymsalen og sangen ble sunget på Idol her en dag. Den skal jeg lære meg: Halleluja.

Det virker som om at teksten er en blanding av egen opplevelse og den bibelske historien om Bathsheba.
Kort fortalt:
David så Bathsheba bade. Han ville ha henne. David fikk mannen til Bathsheba i krig. Mannen til Bathsheba het Uriah eller Urias, Han ville garantert tape.
Bathsheba ble Davids kone. Hvis noen blir plassert på en utsatt post i dag kaller vi det for en Urias Post etter etter mannen til Bathsheba. Guds straff til David: Davids familie ble alltid offer for sverdet og Bathshebas første barn døde.. Bathsheba er mor til Salomo som er barn nr. 2 (bygde tempel i Jerusalem).


God kveld, Betty

Artist Lyrics: Shrek Song Lyrics: Hallelujah

I’ve heard there was a secret chord
That David played and it pleased the Lord
But you don’t really care for music do you?
It goes like this – the fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled King composing
HallelujahHallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah

Your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty in the moonlight overthrew you
She tied you to a kitchen chair
She broke your throne,
and she cut your hair
And from your lips she drew the hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah

Maybe I’ve been here beforeI know this room,
I’ve walked this floorI used to live alone before
I knew youI’ve seen your flag on the marble arch
Love is not a victory march
It’s a cold and it’s a broken hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah

There was a time when you let me know
What’s real and going on below
But now you never show it to me, do you?
And remember when I moved in you
The Holy Dark was moving too
And every breath we drew was hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah

Maybe there’s a God above
And all I ever learned from love
Was how to shoot at someone who outdrew you
And it’s not a cry you can hear at night
It’s not somebody who’s seen the light
It’s a cold and it’s a broken hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujahHallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah

Ingen kommentarer: