mandag 27. februar 2006

Pang i Gang

Om fire minutter skal jeg ta ut Torills brød som jeg lærte å lage på Røros. Det ble jo selvfølgelig litt av et kjøkkenprosjekt i dag, men regner med at det går kjappere neste gang. Jeg laget også urteolje med masser av hvitløk og løk i. Coriander og timian. Hey - jeg kan jo legge ved oppskriften jeg brukte i dag. Det lukter godt dette brød prosjektet.

Brødet ble steinhardt utenpå. Bernt synes det ser ubehagelig sunt ut. Jeg tror det er vellykket og det trenger jeg nå, for jeg har vært på kjøkkenet siden jeg kom hjem, samt plukket lego, pakket ut og ryddet til vaskedamen kommer i morgen.

Jeg har ikke tatt i en oppvaskkost på 4 uker og her i huset lå vi litt etter gitt. Blomstene har ikke sett en dråpe vann i disse ukene, men det ser ut til å ha gått greit. Ingunn satt på med oss til Trondhjæm. Det første jeg gjorde var å dra på butikken og handle inn. Ruben ville ha fiskepinner, Per Kristian ville ha fiskeboller, John Arvid ville ha fiskekaker. Jeg skar igjennom og kjøpte laks. Siden det er vinterferie, så fikk gutta kjøpe seg Nugatti, nå med 30% mindre sukker. En av kokkene på Røros sa at det ikke var noen grunn til å kjøpe dyr fersk fisk. All fisk blir frosset tvert for lagring. Kanksje det er slik at det bare er på fisketorget i Bergen du får fersk fisk, der de sløyer den mens du venter? Eller den du ordner selv. Jeg kjøpte inn Oliven olje anbefalt av LHL.

Jeg beveget meg veldig stille og kjappt rundt for å få igang middagen. Jeg lå etter skjema allerede. Middagen var på bordet kl 17 og da var blodsukkeret mitt langt under promillegrensen eller noe. Men det ble bra. Litt av en utfordring og ha fokus på endringer. Det krever mye plass og tanker. Nå har jeg fått servert forskjellige middager i 4 uker. Aldri det samme to ganger. Så det er bevist, det er mulig. jeg ble helt utslått ettrpå og sovnet på sofaen. Måtte slite meg opp igjen, merkelig.

En nabo syntes at det var rart at jeg ikke hadde gått mere ned i vekt, når jeg hadde vært så aktiv. Jeg synes ikke at det er det minste rart. De lunsjene vi hadde og så vanvittig mye pålegg. Så staselig blir det ikke hjemme. Men jeg har tenkt litt mere over den saken. Jeg gikk ned til 91, 6. Dvs. 3,4 kilo. Vektreduksjonen startet på 97,6 i Januar. 6 kilo er tatt. Dvs 0,75 kilo i uken. Et år med sine 52 uker vil da gi en vektreduksjon på 39 kilo. Og det er alt for mye. Jeg skal bare ned til 70 kilo. Så jeg tror jeg holder dette tempoet mitt jeg. Fordi jeg føler meg veldig vel med dette matopplegget. Det føles ikke som om jeg mangler noe. Får ikke disse kikkene eller det store matsuget og jeg koser meg i helgene med vin. Dessuten så er det en endring jeg snakker om og ikke en slankekur. Jeg er faen så lei av kurer. Nå har jeg startet noe nytt i livet og det skal automatiseres i hverdagen.

Jeg hadde en samtale med en av Moangjengen damene kl. 0615 i bassenget i dag. "Det er noe opp i høvve som må endres, sa hun". Jeg har spist på sorger og redsler, glede og tristhet. Mitt forhold til mat er like forskrudd som en rusmisbrukers forhold til dop. Det døyver noe for en stund. Dette vil jeg ut av og det tar tid å endre dette.

I dag var de to minste med og svømte. Vi gleder oss veldig til syden nå. Var på morgenmøte. Vi ønsket oss en gymtime med Vegard, men det var opptatt der. Jeg ryddet oss ut av rommet, mens Bernt fikk pratet med Marit. En pårørende time. Kl. 11oo hadde vi kaffe og alle ansatte i teamet som var på jobb var der. Vi syntes litt synd på de, for vi var da 3 deltagere igjen. Og de var nok allerede inn i neste team, sånn tankemessig. Men det ble veldig hyggelig og jeg angrer ikke et sekund på at vi ble til i dag. I dette siste døgnet har tankene arbeidet på veivalg og prioriteringer hele tiden.

Vi dro etter lunsjen og jeg gikk rundt og hentet inn klemmer fra noen. Fikk ikke sagt hadet til den vakre gamle mannen med alle de ulike gensrene. Men jeg fikk sagt i går at jeg syntes at han var en flott gammel mann. Ellers fikk jeg sett Ebeltoft gjengen komme og tatt avskjed med de mest inspirerende folka på hele Røros, noen av Moan gjengen. For et trøkk. De kommer til å nå så langt de vil. Det lå en god energi i holdningen der gitt. Mannen med musikken bidrar med mye humør og inspirasjon der i gården.

Vi skal på Baccalao til noen nabovenner i morgen. Første utfordring er allerde innenfor andre døgnet. Ferdigsaltet mat er ikke rehab. mat akkurat. Det er et svært ryddeprosjekt igjen på kjøkkenet. Vi hadde det greit på Røros gitt. Men det skal bli sinnsykt godt å ligge i min egen seng og spise frokost naken om jeg vil.

God natt, Betty

Urteolje by betty

1 potte med coriander
1 potte med timian
1 potte med kruspersille
1 rødløk
3 ferske hvitløk
2 tskj. salt
2 tskj.pepper mosos i hurtigmikseren

2 liter kaldpresset oliven olje helles i.

Lukter og smaker godt.

Brødet ble bra!

1 kommentar:

Ingunn sa...

Du er veldig godt i gang Betty!
ikke la deg knekke av andres forventninger om vekt ++! Vi er bra nok, og du har gjort en kjempeinnsats!
Ja, blomstene var døde hos meg også gitt, og det er nok et ganske stort oppryddings/vaskeprosjekt som ligger foran meg - både i praktisk og i overført betydning... Tok tankefeltterapi går kveld :-)
Sitter på jobb nå: Nye lokaler - kjemperart, men kjempetrivelig å treffe kolleger.
Skal prøve urteoljen din ja.
Klem fra Ingunn