torsdag 23. februar 2006

Røtter

Torsdag, 23.02.06 kl. 08:00

Møter med mennesker handler alltid om røtter.
Dine røtter, mine røtter.
Arbeid med mennesker handler alltid om røtter.
Et møte uten røtter blir borte i vinden.

(Noe av et dikt som jeg har lest et eller annet sted)

Jeg har lært mye om folk her. Folk som bidrar til fellesskap. Folk som bidrar i grupper. En av gebursdagsdamene vi har her har vært helt utrolig på å se andre og ungene. Hun kan gi fra seg en klem i ny og ne også. Hun har vært limet i gjengen. Ellers så har vi jo folk som ikke bidrar og folk som bare er hyggelig når de skal hente ut noe til seg selv. De er jevt fordelt på jorden den sorten også. Jeg begynner å bli rimelig fornøyd av generasjonene som prater om hvis og om og men. F.eks. Hvis en velger slik og slik. Hvis EN går i selskap, det er da MAN møter på utfordringer og da velger som regel FOLK gamle mønstre. Istedet for å være personlig. Og snakke i JEG form og bidra med noe fra eget liv. Men folk skal få være i fred for meg. Bare de ikke avbryter meg når jeg velger å være personlig og deler noe fra eget liv. Jeg er her for å lykkes med noe, ikke for å stoppes. Personen kan stoppe meg mitt i det jeg snakker om, med noe sånt kvasi-intellektuellt og upersonlig. Jeg må bare lære meg å ikke bli styrt av det eller la meg såre av det.

Men jeg skal holde fast i å være meg og være raus selv om andre velger det motsatte.

Dagen i dag er heller ikke av det helt store slaget. Bernt sin far er blitt syk. Eksosrøret på bilen røk. Bernt er sliten og fellesprosjektene går i oppløsning her. En av de unge damene var å badet i dag og kommenterte at jeg hadde roet meg ned. Det er sikkert noe i det. Men jeg synes faktisk at jeg skal ha den at jeg mediterer hver dag. Legger meg tidlig og sover av og til i lunsjene. Det har jeg gjordt hele tiden. Har trent kanskje litt mye intervaller opp på det andre og det har gjordt meg sliten. Jeg har ikke restituert ordentlig etterpå.

Det er snart over det hele. 4 uker hjemmefra har jeg ikke vært noen gang. Så det har gått greit dette her.

Ellers har det ikke vært så mye nytt å lære, men nyttig oppfriskning. Legen og fysioterapauten fra bygden har lært meg noe nytt. Ernæringsfysiologen har vært streit i meldingene. Bruk hodet. Det er fire ting som gjelder. 1) type mat 2) mengde 3) 4 måltider 4) aktivitet. Altså inntak kontra forbrenning. Verdens enkleste regnestykke. Intelligensen hos kvinner er høy på glykemisk indeks. Kutter ut ditt og datt. Jeg skal ikke høre på 90 % av det som blir sagt om kosthold. F.eks. Ikke drikke melk den ene dagen. Drikke melk den andre dagen.

Nå skal vi ha mestringssamtale i gruppe.


Betty

Ingen kommentarer: