torsdag 18. september 2008

Farmor er Uvurderlig!



--------------- Farmor og Per Kristian legger sammen sine kloke hoder til Økologi-prøven, Samspill i naturen. Første prøven på ungdomsskolen. ----------------

I dag kom Farmor til guttene hit og laget middag til oss, mens jeg var hos tannlegen med den minste. Noen ganger kommer noen og bare tilfører noe. Jeg dro på trening og handlet og farmor, full av visdom svarer på alle spørsmål, som guttene lurer på, som de vet at hun kan. Det finnes vel neppe noen som har så pass historisk oversikt som henne.

Jeg husker farmoren min, jeg husker lukten av henne, de glatte kjolene hun hadde på seg, hvor jeg sklei av fanget. Hun hadde dårlig ånde, men jeg kunne leve med det, for hun hadde så mye annet. Tyttebærplukkingen. Oppmerksomheten. Jeg var Moskelosken hennes og jeg kjenner at det går varmt igjennom meg, hun lever i meg og tilførte meg en viktig omsorg, som jeg overfører til mine barn. Jeg husker hvordan hun vasket hendene mine, og jeg gjør det samme med mine barn, og jeg kaller de moskeloskene mine og sier at det sa farmoren min til meg. Fy fafo, så viktig de første årene er for alt.

Nå har farmor her i huset gått seg en tur for å besøke slektninger, og da kommer det hen helt annen spørsmålsrekke, men likefullt viktig, for dem:

Er kåt og våt det samme?
Kommer kondomen ut igjen?
Er man homo fordi det vokser hår mellom øyenbrynene?
Når er man homo?
Hater man jenter da?
Er man kåt hele tiden, når man først blir det?
Har du vært det?

Like underholdende hver gang, når de oppdager seg selv om mulighetene i livet.

Jeg er rik,

Betty

7 kommentarer:

Unknown sa...

FAN-TASTISK!!! Kul blogg, fin blogg, vemodig og tankevekkende blogg...og ufattelig vakre, nakne dikt!!

merete sa...

Det er rart det der... jeg har også hatt mine besteforeldre, bestemødre i oppveksten og den arven er uvurdelelig, ja, jeg ser den igjen hos mine barn som ahr fått oppleve noe av det samme med mine nærmeste. Og spørsmålene, - noen har det jo slik at det er den neste generasjonen de kan snakke mer åpnet med, for de er liksom ikke så "farlige" som egne foreldre. Det beste er jo at spørsmål får svar, ikke nødvendigvis hvem man stiller dem til i familinen.
Ha en god helg! Tanker går til mannen din, det innlegget var åpent rått. Takk.

Anonym sa...

God helg da, Betty!! Eg har fått leilighet i Aalborg fra 1. november og flytter en dag etter det. Har det litt uoversiktelig akkurat for tiden, men slår på tråden en dag så vi kan avtale treff.

Synes det er stilig å lese om prosessen din - og det står enorm respekt av at du forteller det på bloggen din. Synes du er en enormt modig og tøff kvinne!!

Marianne

vibeke sa...

Så fint å ha sånn farmor! Men er det sikkert at hun ikke kunne ha svart på de der spørsmålene tro?

Torilpia sa...

For en spennende blogg .. oppdaget den nå først - men har vært inne på Betty43 og lest diktene dine flere ganger og har den på bloggrollen min for å kunne følge med når du legger inn nye :o)
Takk for koselig melding på min bloggside - håper det er greit at jeg legger til Betty42 også :o)
Ha en kjempefin helg!!
Klem fra Toril!

Betty Boom sa...

kari - carpe diem: takk, artig å høre i en tid hvor jeg opplever at bloggen min har gått ut på dato. Men jeg greier ikke å la det være, kan ikke hjelpe for det - må bare blogge når jeg føler for det.

Mreteveian: vet ikke det, tror ikke at jeg er noe farlig å snakke med, men vi har ulike roller, ulike ting vi tør å tilnærme oss, ulike behov i forhold til de forskjellige relasjonene og det er ikke alt ungene skal dele med meg heller. Det er jo også slik at vi spør de vi tror vi får de beste svarene i fra. Kontakt. Det er fint å ha friheten til å velge hvem man vil dele med.

Takk for tanken!

Marianne: Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen: Du er om mulig, den tøffeste jeg kjenner! Du er fabelaktig dyktig til å ta dine egne behov på alvor. Jeg har lært mye av deg! Tusen takk. Skjønner at du ikke kommer på Ut Å Flyyy da, for det vet jeg at du hadde gjort om du var i byen.

Takk som sier dette, jeg tror jo at åpenhet gjør ting lettere og da gjør det det :)

Vibeke: Sikkert, vet ikke. Det sies at det er to grupper mennesker som ikke har sex, det er egne foreldre og egne barn. Spørsmålet er vel hvor kult det er å dele slike spørsmål med den generasjonen. Men jeg er sjeleglad de spør meg. Sjøl brant jeg inne med mange slike spørsmål som ung jente.

torilpia: artig med nye bekjentskaper. Takk som setter pris på Betty43, en nesten offentlig hemmelighet, det er noen perler der. For meg er den bloggen nesten hellig. Får en slags andaktfølelse når jeg skriver der.

Superhelg og bloggeklem tilbake.

Marit sa...

Det er fantastisk å kunne ha et så åpent og ærlig forhold til sine foreldre, at det faktisk er mulig å stille slike spørsmål. Jeg hadde det absolutt ikke slik og måtte finne ut det meste selv. Jeg håper mine barn blir så trygge på meg som dine barn er trygge på deg! Full av beundring for familien din, virkelig.

Ha en god søndagskveld, og ei god neste uke!