lørdag 22. desember 2007

Bevegelse.



Nå er matorgie i gang og jeg sliter allerede bare med tanken på å gå opp flere kilo. Jeg har lagt på meg hver jul, siden tidenes morgen. Men før i tiden gikk kiloene lett av, det gjør de def. ikke lenger.

Jeg har to faktorer som taler i mot lett vektnedgang og det er at jeg må gå på Nolvadex (forbygge tilbakefall på kreft) og alderen 40 +. Så hva kan jeg gjøre, jo bevege meg mere. Forbrenne mere enn jeg spiser. Kan selvsagt spise mindre i jula og dermed ikke bevege meg mere, men det er utopi å tro at jeg skal spise mindre, sånn plutselig og midt i jula.

Jeg er min egen værste fiende, fordi jeg sniker. Jeg unner meg ekstra og glemmer det, jeg sier at livet må leves nu og nyter hele tiden. Spiser meg mett på gourme-mat og drikker mere rødvin enn jeg kan, i forhold til det å kunne greie en vektreduksjon. Jeg har en indre kritiker som sier at jeg ikke klarer det, og her er mitt nyttårsforsett, offentlig vist: JEG SKAL TØRE Å LYKKES. I denne setningen ligger det en hel post for seg selv, men kort fortalt så har jeg en selvkritisk stemme som må nedkjempes. Jeg har rett og slett en skade på sjølfølelsen min, som dupperer ett hvert forsøk på å lykkes med mitt.

Jeg har tatt en test, kalt: SATSSJEKKEN. Jeg har gått med en måler på meg i 3 døgn, fra 18.12 til 21.12.07. På denne tiden har mitt aktivitetsnivå vært på 1,3. Måles i gjennomsnittlig mets for perioden. 1,0 tilsvarer nivået i hvile. Normalverdiene for et døgn er 1,4-1,6, mens det anbefalte nivået fra Verdens helseorganisasjon er 1,7 eller høyere. Jeg har riktig nok gått 52 010 steg i nevnte periode, hvilket kan være bra (bilen vår har vært på verksted), men inntaket av mat/drikke blablabla. Jeg har sovet 18 timer og 40 minutt og hatt en søvnkvalitet på 70 % (anbefalt 80% og over), sikkert to julebord, i denne perioden, som har gjort søvnen urolig.

I disse tre døgnene har jeg vært rolig i 72 timer og 12 minutter, hatt moderat aktivitet i 4 timer og 51 minutter. Litt høy puls i 17 minutter og høy puls = null.

La oss f.eks ta fredagen, jeg la meg kl 2 om natten, satt klokken på 5 om morgenen, gikk en tur og leverte julegave (spør ikke, egen post), la meg igjen. Gikk på trening kl 09:10 om morgenen, dro hjem og gjorde juleoppgaver, holdt det gående til ca kl 13, sov en times tid, gjorde juleting, og dro på trening. 13 206 steg ble tatt denne dagen, snitt på 1,4 mets, altså ikke mye, søvn kvalitet på 65%, forbrant 2533 kcalorier. Treningen, som var flyt og Pilates gav 3,1 mets, 1 365 steps, forbrant 247 kcal., som er ca. to glass rødvin.

Javel, det sier seg selv, sjølluring har ikke noe for seg, men er super vanseklig å avsløre for en selv. Det er som om jeg vil bli lurt for å kunne sabbotere egne mål. Nyttåret mitt blir spennende gitt.

God lørdag,

Betty

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det høres skremmende velkjent ut for meg det der. Kroppen vil holde på det den har. I hele høst har jeg levd på 1200 kalorier, sju dager i uka. Sunne og fornuftige 1200 kalorier. De eneste gangene jeg har spist det jeg har villet har vært i sosiale settinger, ca to dager i måneden. Ekspertene sier jeg bør gå ned en halv kilo pr uke på 1700 kalorier, for en vits. Først når jeg er nede på 1200knocker jeg 400 gram i uka. Det må være noe gæærnt med denna kroppen.

Du ser i hvert fall fast og sterk og sunn ut, - og det er noe å glede seg over.

God jul!

http://livetleker.wordpress.com

Kari Aspenes sa...

Hei Betty! Det hjelper ikke å si at du er flott som du er, for det er ikke det dette dreier seg om. Men du ER flott!
Hva med belønningslæring?
Du setter deg dine egne mål og putter en femmer på sparegrisen hver gang du oppnår det målet.
Halvannet glass rødvin isteden for to. Tre julekaker til kaffen isteden for fire. Fire svømmetak i fjorden isteden for tre osv osv.
For noen år siden var jeg kronisk til å kritisere alle jeg så. Jeg fikk spart noen kroner før den uvanen var brutt :-)
Riktig god jul til deg og dine!

Betty Boom sa...

anonym: må inrømme at jeg blir nyskjerrig her, hva med aktivitetsnivået? 1200 kcal er lite!!!! Det er bevegelse i balanse med kcalori inntaket som er nøkkelen.

Takk, jeg ser fin nok ut med 90 +, naken ihvertfall, har ikke en cm med komplekser en gang, men helsemessig er 25 + dønn ugunstig. Det skal jeg gjøre noe med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kjempe god jul tilbake.

Betty Boom sa...

Kari:

Vi omgikkes...

Nettopp, folk sier dette og: "Kan du ikke akseptere deg selv som du er", osv. Handler ikke om det!!!! Det handler om helse. Forebygge tilbakefall (overvektige stiller dårligere i statistikken). Men takk, Kari. Jeg kan føle meg flott som stor, sexy også, på gode dager! Men, det er et men! Og det er ikke hvordan andre ser det, men gevinsten.

Jeg har en plan, når jeg går ned skal jeg kjøpe meg en brun skinnjakke, drømmer om en, og jeg skal jogge. Tenk at det kan være en gevinst tanke, utrolig.

Bedre med 8 glass rødvin, enn med 14, ja :-D Julekaker hopper jeg lett over. På Nyttårsaften skal jeg bade i fjorden, jeg skal ihvertfall ta 16 tak og 13 av de er for deg, only.

Jeg har kritisert andre jeg også, kjipe tanker å være eier av gitt. Gir ikke annet enn innbitt sjølhevdelse og det er lite verd. Men holder fast i, at alle har ansvar for å prøve :)

Kjempegodjul, Kari!

Anonym sa...

Husk at muskelmasse veier mere enn fett, så kanskje du ikke skal være så opphengt i vekta? Musklene dine vokser nok jevnt og trutt med den treninga du gjennomfører. Synes ikke du er spesielt stor, jeg - som "livetleker" sier, ser du sunn og sterk ut - og det er flott å se!
Ha ei strålende jul - gleder meg til å følge deg videre i det nye året. Klem fra Randi
Http://www.kominn.net

snusmumriken.wordpress.com sa...

Ja uff, de kiloene er vemmelige saker. Men jula er jo bare en stusselig liten uke hvert år, så jeg bare lukker øya og satser på at det ikke er der problemet ligger.

Marthe
http://snusmumriken.wordpress.com

(du kommenterte hos meg her om dagen, så jeg leser tilbake hos deg. Fin lesning, bloggen din)

merete sa...

jeg hadde tenkt å legge inn litt "god jul til deg" på ditt forrige innlegg, Betty, men det måtte bli her i steden: Dette innlegget snakket rett til sjelen min og jeg skal lagre det under huden og trekke det fram med jevne mellomrom. Sjølsabotasje trenger ikke jeg heller i 2008!
Takk for følget i år og for at du er slik en superflott person her i internettverden!

Livs lerreter og annet sa...

Som deg, Betty, går jeg på medisiner, riktignok ikke som dine eller med dine problemer. Gjennomsnittlig øker de vekten med 7 kilo, og gjør en litt mer inaktiv. Aldri vært så mye i ro, tror jeg. Trente du forrige jul? Nå har du muskler som forbrenner mer, om du skulle gå litt opp nå i jula, vil du komme raskere ned. Jeg har endelig klart å stoppe den oppadgående vekta. Jeg trener sirkeltrening ikke så aktivt som deg, men det gir meg muskelfibre og styrke.
Jeg fikk en liten demonstrasjon på tankefeltterapi (se i bloggen min)på alternativmessa i Oslo. Jeg gjorde som han sa, og tar stadig og klapper lett på dette PR punktet, men så er det noe(livet) som gjør at en trenger litt trøst... Sukk! Jeg ser fort at dette må endres raskt. Jeg ser på det jeg har "lyst" på og så sier kroppen, nei takk, jeg, kroppen, har ikke. :-) Dette punktet snur den tankestrømmen som er selvsaboterende foklarte han meg. Tankefeltterapi kan hjelpe noen, men ikke alle.
Finn det i psyken som hindrer en fra å nå målet, så tror jeg en lykkes.
Stilig farge du har på håret nå!
Kos deg med god samvittighet. Og om du spiser litt mer eller tar et glass mer, ikke "slå" deg selv med tankene dine.
God jul, Betty, til deg og dine!

Anonym sa...

Synes du skal bare kose deg i julen å ikke tenke på de derre kiloene.
Du er flott som du er Betty.
Vi får starte opp treningen på nyåret.

Kult med rødt hår :-)
Ellers takk for DVD. Artig med seansen utenfor huset :)å fint å se mere av bandet å alt det andre.

Ønsker deg, Bernt og guttene en flott jul.

Juleklem fra Eva :)

Anonym sa...

Det er ikke selvtilliten det handler om for meg heller, - ikke nå lenger. Det handler bare om helse. Jeg vil leve lenge, være aktiv og ha det moro. Jeg slanker meg ikke for utseendet skyld, men for å leve lenge i landet.

1200 kalorier er lite. Jeg tror jeg burde stille opp som prøvekanin for en eller annen forsker. Aktivitetsnivået er ikke høyt, for jeg trener ikke. Men jeg sitter ikke i sofaen heller. Har til daglig ansvaret for 60 femtenåringer og løper hit og dit som en strikkball. Hjemme har løper jeg om kapp med to bitte små en dag eller to i uka. Men likevel, 1200 må til.

Men nå er det jul. Drit og dra i kalorier i en ukes tid. I dag har jeg stekt medisterkaker, og nå sitter jeg her i sofaen. Kjæresten har servert meg noe godt i klasset, og jeg nyter det uten noen som helst dårlig samvittighet.

http://livetleker.wordpress.com

S10ne sa...

Hei Betty!
Er bare innom for å ønske deg en riktig god jul og et godt nyttår!
Kos deg KJEMPEMASSE med familie,venner, god mat, godis og KOS!
Stor juleklem fra meg

Betty Boom sa...

Randi: Takk for det, men det er helsen som sier meg at vektreduksjon er nødvendig. Gleder meg til å følges, og takk for mange fine kommentarer her på betty42-

marthe: Det er ikke i juleuka problemet ligger, det er i de 51 ukene ellers. Det sitter i hodet! Vi blogges i det nye året :)

Merete: Jeg har i disse dager lurt på om jeg skulle skrive en bok: En kvinne midt i livet, for jeg forstår at vi er flere som har en indre kritiker, som hindrer i oss å leve, som ikke gjør oss så "stor" som vi er, som dupperer oss sjøl hele tiden. Takk for dine fine innspill i året som snart ebber ut.

LiV: Jeg har prøvd tankefeltterapi, jeg har forsøkt det meste og tankefeltterapi kan være bra, men det beste er selverkjennelsen og stegene jeg tar sjøl, for nå handler det om å GJØRE!!!

Jeg skal finne det i psyken som hindrer meg i å nå mine mål, så skal jeg knuse det og kaste det langt ut i universet.

Fargen på håret var et crasy innslag for juletiden vi er i. Takk for støtte og fine kommentarer i året som går :)

Eva: Jeg har startet treningen i høst og skal iallefall ikke trappe ned i julen, men jeg skal hvile også, lover det. Vi kommer ikke til å glemme 2007 så lett, det vil kalenderen i 2008 minne oss på. Takk for samarbeidet, du flotte dame! Setter pris på at du kommenterer her!

Livetleker: Uten å være eplekjekk, så tror jeg du har noe å hente på trening, eller gåing. Prøv SATS sjekken, ring Gunnar: 95 72 71 62, så får du hva du forbrenner kntra hva du spiser. Du går med måeleren i 3 døgn. Et aha for meg ihvertfall. Takk for dine innspill!!!

Stine: Håper du får en fin jul i Molde. Lev vel.

Anonym sa...

Jeg ønsker en riktig god jul til deg og dine!