tirsdag 25. april 2006

Harald Hårfagres Lovnad

Han klippet ikke håret før han hadde samlet Norge til et rike. Jeg skal ikke skli på mat eller drikke før jeg er under 90 kilo. Morgenvekt. Det kan hende at noen tenker at det er lett, men det er det ikke. For det har jeg forsøkt siden november en gang. Dvs et ½ år. Om 14 dager skal vi samles gjengen fra Røros og har jeg ikke greid det til da, så har de sjåfør på byen. Hvis jeg greier det før det, skal jeg ”spare” anledningen til vi skal møtes. Hvis ikke dette går, har behandlingene knust kroppen min fullstendig innvendig.

Når jeg er under 90 kilo er neste målet 87,5, men det får vi ta siden.

Jeg får så vondt i magen når jeg prøver å hjelpe 3 gutter på forskjellig nivå med lekser samtidig. Men det er ikke annet å gjøre, enn å stå i det. Jeg har eliminert bort ”venner med hjem” etter skolen i dag og jeg har satt John Arvid på stuen. De to andre på kjøkkenet. Jeg har sagt at vi må komme langt i leksene for å få frisvømming etter svømmekurset.
Ruben arbeider seint og de to andre spør hele tiden. Jeg må avvise John Arvid for å få han til å tenke sjøl. Per Kristian hadde leselekse på internett. 5.trinnet hans har norges tøffeste barneskolewebside: http://www.eberg.no . Gode arbeidsvaner og ro i kroppen er de største utfordringene barn har i dag.

Etter 1. Mai skal de bruke rommene sine til lekser. Så får jeg gå imellom der. Gleden ved å lære noe er i hvert fall etablert. I dag har Per Kristian om kroppen. Hvor lages sædcellene? Og hvilke forandring merker guttene i puberteten. Ruben sitter og gaper og følger med samtalene om tisser som vokser, om hvite flekker i sengen. Om hormoner og damer etc. Akkurat nå skal han skrive om hva som skjer når et barn blir til. Han tør ikke å skrive det. Jeg snakker disse ordene som noe helt vanlig, jeg ønsker at de skal få et avslappet forhold til kroppen sin.

Nå har jeg laget mitt eget Røros program. I dag har jeg vært på den kommunale treningen, pilates og skal på svømming med gutta i byen. Vaskelhjelpen vår er tilbake fra Thailand – hurra. Hun har vært borte i 3 uker. Det merkes, men det er ok å ta tak i vanlig husvask sjøl av og til. Da gjør vi det skikkelig grundig. I går lå jeg på kne og skurte vaskeromsgulvet. Skikkelig arbeid helt i grunnrommet. Det viktigste rommet i huset. Vaskehjelpen vår sender penger til hele familien. Hun betaler for sønnens skolegang og morens sykehusbehov. Hun kunne fortelle om en tante som hadde tatt brystkreftoperasjon. 3 måneder sykemelding med lønn, etter det er det ikke mer penger å få.

Jeg dro da vaskehjelpen kom. Jeg dro til en innramminsbutikk med et genialt navn: List og hempe. Leverte inn et bilde som Bergens Tidende tok av meg og Ote (som spilte i Norske Budeier) da vi var 15 år. Jeg kaller det for ungdomsfrustrasjonen. Masse kraft og energi. Så leverte jeg et som lignet p oss, men en voksenfrustrasjonsbilde. Gapende, sinte kvinner. Stilig.

Jeg traff Egil på Dromedar, vi pratet band, jobb og personlig. Jeg gleder meg til helgen, for da har BBBB øvingshelg. Det skal bli moro. Nye låter og gode greier.

John Arvid la igjen klokken sin i garderoben på svømmingen og han er veldig lei seg. En klokke er bare en ting, men i grunnen er en slik ting veldig personlig. Han hadde fått den av farfar som han sa. Bernt og John Arvid dro ned for se etter den, men fant den ikke. Vi skal ringe i morgen også. Jeg kan trives med at vi svømmer sammen hele familien. Da forholder vi oss til hverandre hele gjengen. Vondten i magen slapp taket nylig. Nå vil jeg i grunnen bare sove. Kunne egentlig lagt meg kl: 20.


Legger ved to motivasjonsbilder av meg sjøl. Jeg skal på topper og jeg skal på breen igjen:




God natt, Betty

3 kommentarer:

Berit sa...

Fortsett å skriv blogg du Betty, og jeg synes det er interessant uansett hva du skriver om. Dessuten kjenner jeg ingen som nærer livet slik som du, selv om vi ikke har snakket mye sammen. Ser du strever en vektkamp. Der har jeg også vært, men gikk ned 22 kg for 3 år siden uten å slanke meg. Hvis du vil, kan jeg dele kjempegode råd med deg som gjør at det ikke er vanskelig å gå ned.

Betty Boom sa...

Fortell meg hemmeligheten

Betty

Betty Boom sa...

Fortell meg hemmeligheten

Betty