torsdag 6. april 2006

Blåkortet

Da er jeg i gang og øver på sangen Vårsøg. Det er et tegn på at ting er mer på skinner, for det har jeg ønsket meg og ønsker kommer ganske langt bak enkelte gjøremål. Et annet signal på at jeg har kontroll er hvis kjøkkenhåndkledene mine er strøket. Jeg liker nemlig å stryke. Når Henning Sommerro synger den så får jeg til å slappe av sjøl. Vi er like skrukkat i sanguttrykket.

Det er blå himmel, men jeg har valgt en innedag for å få unna litt i huset. Brødbaking så klart, brette tøy, vaske vindu og synge. Herlig.

I dag graderte Ruben for andre gang på Tae Kwon Do. Det gikk kjempe fint. Tydelig en fremgang å spore. Mer konsentrert og det hele så bedre ut. Sjøl har jeg blått belte i Tae Kwon Do. Jeg gikk i lag med John Arvid. Vi gav oss på blått. Det er egentlig da arbeidet begynner.

På graderingen i dag startet de med å avlegge ed. Den er som følger:

1. Jeg skal respektere gradssystemet og seniorene.

2. Jeg skal opptre korrekt og høflig.

3. Jeg skal være lojal og ærlig.

4. Jeg skal kjempe for en fredelig og harmonisk verden.

5. Jeg skal opptre i ekte Tae Kwon Do ånd.

Da sier alle dette høyt i kor. Det er ganske flott. Etter at de har gjort flere øvelser blir de spurt om grunnprinsippene (høflighet, ærlighet, iherdighet, selvkontroll og ukuelig ånd). Hva menes med høflighet? Hva betyr Sabumnim (instruktør) og hva betyr Tae (fot) Kwon (hånd) Do (kunst).Jeg har skikkelig sansen for dette opplegget. Da undres jeg mer over blåkortsystemet på skolen.

Eks. til Leserinnlegg i adressa:

Blåkort

På Eberg barneskole er det innført blåkort. Det vil si at alle som greier å innordne seg noen helt vanlige regler for god oppførsel på en skole, får blåkort. Blåkortet gir rettigheter, som for eksempel adgang til å bevege seg aleine i fellesarealet, til biblioteket, datamaskin, til gymsal etc. De som ikke har blåkort, må spørre lærer om følge til disse områdene. I en travel skole inndelt i trinn, med få lærerressurser, sier det vel seg selv at det kan bli en del venting på de uten blåkort. En på 7.trinnet som er uten blåkort skulle skrive særoppgave på data. Han har ikke data hjemme og var avhengig av skolens maskiner. Det gikk trått med skrivingen.

Blåkortet er inntulla i plast og med en ordentlig hempe på, som festes i genserkanten. Det inneholder navnet på barnet, dato og skolens stempel. Det er ikke lov å ta med hjem. På baksiden står reglene:
1. Gå rolig
2. Være høflig mot dem jeg møter
3. Jobbe uten å forstyrre andre
4. Sørge for at det er ryddig og i orden etter meg

Er det nødvendig med et slikt sorteringssystem for å skape ro og orden på de ulike trinn? Er dette med å endre en kultur?

Hvis du bryter reglene, fratas blåkortet og du må søke om å få et nytt.. Alle blåkort draes inn til sommeren, så starter det hele på nytt.

Mandag kommer min sønn på 3.trinn hjem fra skolen og sier til meg: ”Mamma, nå er jeg den eneste på hele trinnet som ikke har blåkort, jeg tror jeg gir opp”. Dagen etter hadde vi tilfeldigvis foreldresamtale og da hadde han fått blåkort i løpet av dagen. Jeg ble jo glad på hans vegne, men det er noe som er galt her. For et barn som føler seg ekskludert, begynner å oppføre seg sådan. Det skal vel ikke så mye fantasi til for å forstå at han ble gutten som aldri fikk. På 5. trinnet har guttene en greie på at de som går med blåkort er englebarn. Derfor kan de som har blåkort la være å gå med de, for det er flaut, har jeg fått høre.

I og med at det er en 2-3 i hver klasse som har gått i måneder uten blåkort, så undres jeg over hvordan skolen kan med æren i behold forsvare det markante ekskluderingsprosjektet som det er.

Dem som har funnet opp blåkort systemet og som har to måneder ferie kan jo gå med grønnkort i sommer, så de blir synlige for oss andre som bare kan drømme om å få oppnå grønnkortet.

God ide?

Betty (mor til 3 på barneskolen).

Skal jeg sende det til avisen? God natt. Betty

5 kommentarer:

Ingunn sa...

Du kan gjøre tre ting
1. Ta det opp med FAU / rektor
2. Skrive/sende innlegget
3. Begge deler

Du bør kanskje anonymisere skolen? Eller du bør bruke det som faktisk står i visjonen deres - se nedenfor - og vise hvordan de fine ordene ikke rimer med dine oppleevelser.

Du kan gjøre dette til en mer generell kommentar om hvordan skolen sorterer barn. Dette gjøres jo på andre måter også, ved for eksempel å ta ut de som trenger spesiell tilrettelegging fra trinngruppa og klassekameratene. Da Lina gikk på ungdomskolen kalte de disse "dum-gjengen".

Ebergs skole sin visjon er denne:

"Vi ønsker å tilby elevene individuell utvikling innenfor et inkluderende fellesskap. Vi ønsker å fremme samspill og samarbeid. Dette gjør at skolens visjon blir et solid fundament:
Et trygt og aktivt miljø for barn og voksne.
Lære – Utvikle – Bry seg!"

Hvordan rimer dette med det systemet du beskriver??

Lykke til

Ingunn

Marianne sa...

I min verden høres dette systemet så lite pedagogisk ut som det kan bli og er sterkt eksluderende og stigmatiserende ovenfor ungene. Jeg ville skrevet innlegget i avisen med skolen navngitt slik at de må svare for seg direkte og åpent.

saccarina sa...

Hei!
Takk for hilsen! Det var veldig morsomt - jeg la godt merke til artikkelen i Kultur-Adressa i dag.

Når det gjelder blåkortet: Jeg har jobbet som lærer tidligere, og jeg synes dette høres rart ut. Det virker som en eller annen har fått en "god ide", og så er det blitt gjennomført uten at de mulige konsekvensene er blitt godt nok vurdert. Jeg ville i alle fall tatt det opp med rektor, og dersom du ikke når frem der kan du tenke på andre muligheter, som leserinnlegg eller en klage oppover i systemet. Lykke til med det!

Ingunn sa...

Gratulerer med profilering på søknad ! :-) )fint bilde!(
Håper vi treffes i morra tok feil av tida, men tror det går bra. Kan du ringe meg rundt 12.00?

Klem fra Ingunn

Betty Boom sa...

Ingunn, Saccarina og Marianne.

Takk for hilsen og støtte alle 3. Jeg sendte innlegget, så får vi se.

God vår.

Betty.
Ingunn: Avtalen var 13:30, men jeg ringer før det. Jeg har bil. Betty