onsdag 24. mai 2006

2 to Go

Vinen heter 2 to Go. En vin laget av skipsreder Dan Odfjell i Chile. Knallgod. En nordmann gjør suksee og fremstiller ypperlige viner i toppsjiktet i Chile. Det er en 2 liter og passer derfor til topptur. 2 to Go.

I dag kjøpte jeg sånn overlevelses vin. Egen medisinsk rehabilitering, på et vis. Totalt legalt på grønn resept og mye bedre enn å gå å kvine, eller være misfornøyd eller grinat. Ikke det at jeg er en typisk dette, men i dag var det hardt å skifte gir.

I dag var det en grusom dag fram til kl 16. Da skiftet jeg gir, fordi turtallet hadde lagt opp under 8000 hele dagen. Jeg greide simplethen ikke å gjøre noe for meg selv før dette. Jeg lå etter meg selv hele dagen, som et forsinket lokomotiv til alle stasjoner. Til slutt sakket jeg farten og avlyste en del stoppesteder. Blant annet Brystkreftdametrimmen og Tr.Hjæm Turmarsjforening. Da var all luften gått ut av ballongen.

Jeg tok sykkelen og kjørte til KBS og kjøpte meg det smykke jeg så der i går, for brødbakingspenger. 600 kroner er tatt fra eltemaskinpengene, fordi jeg fortjener det. Og så en tur innom polet, med alle de andre som var lykkelig for en fridag på torsdag, Ære være Kristihimmelsprett og hele dens historie.

Jeg startet dagen med å elte deig og sette den til heving. Bernt og jeg dro med gutta til Eberg skole kl 0830 for å si farvel til Magnus. Bernt og jeg kom dit med ungene og en gave. Vi har hatt han i huset vårt et år og kjenner at det er vemodig.

Jeg hadde time til fastlegen 11:15 og jeg arbeidet hardt for å komme meg ut døren. Det krever en del omstillinger å tenke MC og ikke bil. Men jeg rakk timen. Det gjør en nesten alltid på legekontor. De er egentlig aldri i rute. Jeg hadde varmt brød med, populært. Det krever sin kvinne å høre at dette kanskje tar et år til. I hvert fall skrev han det på papiret. Masse papir greier. Jeg forstod at de regner et snitt av inntekt de siste 3 årene og da kommer jeg ikke så verst ut av det. 66% lønn av en 60% stilling i Trondheim Kommune blir knapt nok til å tørke seg i ræva. Men med STOLT A/S jobben, heves utbetalingen til noe bedre.

Pensjonskassen og drit og lort må ordnes. Hyggelige mennesker over alt og tydelig vant med å ordne i dette. Det er bare jeg som føler det store nederlaget og ikke kjenner kraften til å jobbe.

Jeg dro der i fra til logoped også til Bedriftshelsetrening, dvs. svømming i Pirbadet og i dag tok jeg i som faen. Resultatet ble helt uttappet og egentlig ikke i stand til noe. Men så klart vi klarer da å ta oss sammen. En dame fra Bosnia spurte om alt mulig, jeg ville bare være inni meg, men det var umulig.

Da jeg kom hjem var guttene dratt med Bernt. Stein stod og ventet på de på svømming. Jeg kledde av meg rubbel og bit. En dag i regnvær, på sykkel betyr at klærne er kald og våt opp til navlen. Selv om jeg hadde vært i Pirbadet, måtte jeg legge meg i badekaret. En ansiktsmaske med kun åpning til et glass rødvin, fantastisk. Det ringte på døren og telefonen kimet, jeg hørte det i det fjerne. Hvis noen vil ha tak i meg og vil meg noe konkret, så kan de sende en mail eller kommentere på bloggen.

Jeg har så lyst til å slippe bomben løs og skrive om grenser, kontroll og makt, men jeg skal vente noen dager, så det hele blir bra. Akkurat nå sitter hele gjengen ved kjøkkenbordet og tegner. Bernt rydder i bilder. I familien Johnsen er det kreative sjeler. I morgen kommer Karen og tante Kristin her for å bo her i 3 dager. Bernt og jeg skal dra på kjærlighetsferie. Det er ikke sikkert at jeg får skrevet noe da, eller kanskje det er akkurat det jeg gjør, bare med en litt annen betydning.

God kveld, Betty

Ingen kommentarer: