onsdag 31. mai 2006

Stein i eget glasshus

Gutten i vannfarten


I dag har jeg arbeidet med en tekst, er ganske fornøyd, så jeg blogger den ut i verden. Så legger jeg ved et vanvittig bilde av han som blir 11 år på lørdag. Forberedelsene er i gang og iveren er stor, gleden over å bli et år eldre. Jeg skal love dere det at den samme gleden skal jeg inta, når jeg får mitt første år uten kreften. I dag snakket jeg med en som mistet sin far i Mai, han var 69 år, ingen alder. Så slår det meg hardt, det er lenge til det, så eg håper de har stoppet driten. I dag er jeg så uendelig trøtt, så nå skal jeg snart bare sove. En ting er sikkert, at det har jeg blitt, flink til å ivareta eget. Jeg skal aldri være underlegen mer, jeg skal aldri strekke meg for langt for andre, jeg skal aldri dømme noen som strever eller gjøre ting jeg ikke har lyst til. Nå skal jeg feie for min egen dør og ikke kaste stein i mitt eget glasshus.


Før Hanen Galer

Vi kan hakke andres hjerter
For å fremme eget sted
Vi kan si: De er på jordet!
For å holde på vår ed

Vi kan føl vi er fullkommen
Når vi sverter andres navn
Jeg sett meg i et bedre lys
Grådig som en ravn

Vi kan stenge deg og ute
Hvis du ikke har noe svar
Vi skviser lett et bytte
Da er det deg vi tar!

Før Hanen galer
Er vi svikere alle mann
Før Hanen Galer
Vi tror at vi er sann
Før Hanen Galer
Fornekter vi en venn
Før Hanen Galer
Er vi et annet sted
Før Hanen Galer
Sover vi så søtt
Før Hanen Galer
Har vi ikke skjønt?

Vi kan dele andres feiler
Tror vi vet hva livet er
Vi kan dømme deg til taper
Vi har hvite rene klær

Vi kan dømme etter farge
”Se, der går en sånn en nå”
Du kan si at vi er bedre
Enn de underlige små

Vi kan sladre om en annen
Som ikke fyller krav
Vi kan skrik og be om nåde
Når vi er på fartbart hav

Vi kan tro at blikk og vibber
Er redskap for trofe
Vi kan holde andre nede
Med å psyke ut og le

Vi kan trakk på den som deler
Den som synliggjør og gir
Så har vi noe å snakke om
Når livet gnur og svir.

Vi kan holde pakket unna
Med å stenge våre grender
Vi kan i redsel si det slik:
Ikke rør mine rene hender

Før Hanen Galer
Er vi svikere alle mann
Før hanen galer
Vi tror at vi er sann
Før Hanen Galer
Fornekter vi en venn
Før Hanen Galer
Er vi et annet sted
Før Hanen Galer
Sover vi så søtt
Før Hanen Galer
Har vi ingenting skjønt?



Betty februar/Mai 2006

God kveld, Betty

Ingen kommentarer: