torsdag 18. mai 2006

Blog, en pulsåre!

I dag spurte John Arvid: ”Hva betyr å koble av uten barn?” Han evetyreren fra NRK på Halsa hadde sagt at Guri og Tove skulle ut på tur og koble av uten barn. Jeg tror det er kjempeviktig å gjøre noen voksentinger uten barn. Bernt har kajakken. Jeg har bandet. Men vi trenger en arena for å bare være to sammens og gjøre voksen greier, slik vi gjorde før vi fikk barn. Andre relasjoner kan da slippe til å bli kjent med ungene og vi får ladet opp til å gå videre i hverdagen med barn.

Vi har fortalt at vi kristihimmelsprett helgen skal på kjærestetur, og tante Kristin og Karen flytter inn hit. Det var ikke så veldig populært at vi skulle dra, men nå skal vi ut på tur og være par. Telttur, ser det ut til, med kajakk, rødbil og motorsykkel etc. Hvis vi skulle fulgt ungene, så hadde vi blitt værende i huset til de flyttet ut sjøl, men jeg tror det er sunt å rive seg løs fra hverandre. Alle skal ut å få luft under vingene.

Jeg svarte John Arvid:”Det betyr at voksne drar på tur og slapper av, kanskje gjør de noe spennende og ikke har med barna sine”. Da bare er de voksne. Når gutta skal dra på noe, så bruker de å være redd for å savne oss. Men jeg sier at savn er sunt, da vet vi hva vi har. Men dette siste året har vi ikke gjort noe fra hverandre, for uten rehabiliteringen min, og jeg var en helgetur i Østersund med en gjeng under cellegiften.

Det er akkurat et år siden i dag, 18.Mai, at det ble bekreftet at jeg hadde kreft. Denne dagen har vært helt annerledes enn den for 365 dager siden. Da gråt jeg. Jeg gikk til og med på SATS og tok en spinning time. Jeg hadde vel aldri drømt om å bli så slått ut. Det er godt at vi ikke vet hva vi skal igjennom.




I fjor skrev jeg dette den 18.Mai:

Blir jeg også en engel?I dag endret livet seg!Fra i dag blir det aldri som før!Jeg fikk diagnosen kreft og det plasserte meg!Eg har alltid sagt at eg skal skrive bok og det har alltid endt med side opp og ned om de voksnes svik (og min verden) og så har det dødd ut. I dag slo det meg at livet varer ikke evig. Og jeg har noe å utrette før jeg blir borte. Eg har et rikt liv. Eg har 3 barn og en utrolig mann. De trenger sin mor og eg skal være sterk. Hvis Gud gav Jesus styrke til å tåle å bære korset, så gir han meg styrke til å tåle dette.Først kjente jeg en knusende ro - og eg følte og føler meg sterk. Jeg fikk bekreftet at noe var galt, for det hadde jeg jo kjent. Eg tenkte at dette er ikke værst for meg - om eg skulle dø - men for de som er glad i meg. Herregud - eg må da bli mere enn 41 år.I dag tenkte eg at eg skal lære meg VÅRSØG og takke for sommeren som eg får.I dag tok eg et valg på operasjon 31. Mai i stedet for 24. Mai for å få oppleve en konsert på Samfundet, Bakklandet og Blæst. De siste konserter med 2 bryst.I dag kjente eg meg takknemlig og ansvarlig i livet mitt.I dag kjente eg ka som betyr noe, Bernt og guttene.I dag fikk eg blomster av Guri.Jeg husker hver tanke jeg tenkte i dag.I dag kom jeg nært livet mitt.Betty


Å være frisk er livets champagne.

Nå skulle jeg ønske jeg hadde skrevet blog hele veien. De som tror at blog er slitsomt å holde på med, eller sjøl aldri ville gjort det, eller er redde for å utlevere seg sjøl offentlig, kan bare huske på at om 100 år er alt glemt. Det er ikke en kjeft som er spesielt opptatt av våre personlige greier utover oss sjøl. For meg fungerer blog utmerket i forhold til at jeg kan kontrollere det jeg deler. I sosiale settinger er det lettere å ”tappes for energi”, for der kan jeg være personlig og ikke få svar, eller noe tilbake. Det er langt verre for min del. Men så finnes det ikke en løsning for alle. Vi må finne vår egen greie og stole på den.

Og blog, er ekstra pulsåren min.

Vi får være oss sjøl i ord og handling.

Hverdagen kom jo bare kastet på og 2 brød var ferdig kl. 10:30. Dro til svømmingen og dro hjem igjen. Godt å ha meditasjonen. Det har gått i et med Tae Kwon Do, foreldremøte og nå er Ruben på gitarundervisning hos en av gutta fra Mind the Gap. Han var kul med solbriller og gitaren på ryggen. Vi får se om det blir med imaget eller om han gidder å ta det harde arbeidet det faktisk er å bli god.

Jeg har bakt brød i ettermiddag også, så nå går salget jevnt. Det blir snart en eltemaskin i huset. Hvis noen lurer på hvordan det går med vekt og skritt-teller eller mat og drikke, så går det helt fint. Det er bare litt kjedelig å skrive om hele tiden. Vekten ligger å dupper på 90 tallet. Det er kjipt, men sånn er det. Det er noe treigt med systemet, eller noe som holder igjen. Jeg gir i hvert fall ikke opp. Treningen går litt lettere. Som sagt var det godt å drikke og ta an litt ut i går, veien blir for lang å gå uten. Mål jeg setter meg blir endret. Jeg har ikke stål kraft til å holde ut bare strie kamper, men jeg ”holder fast”.

Der kom Ruben hjem og han roper:
"Mamma, det var kjempesupert!!!!"

God kveld, Betty

Ps. Noen huske ord til i morgen
Bernt sin kjærlighet er grenseløs til meg?

Personlig integritet
Ikke villige til at andre bestemmer
Blir ikke rocke stjerne uten ”den gjengen”.
Shitflaks eller super talent
Kynisme
Utholdenhet
Kompromisse
Kunstnerisk og politisk
Ikke villig til jatting
Kompromissløs type, John Martyn
Trist å holde på å selge 6000 plater?
AHA selger mye.
Nei om 30 år selger jeg ennå 6000 og AHA ingen. ds

Ingen kommentarer: