fredag 12. januar 2007

Beat Poets

På tide med en skikkelig blog her, og ikke bli avspist med en kort en, i timesvis. Det er travlere tider for frøken Boom, men jeg har det skikkelig bra. Til tross for at jeg ennå er feit, og ikke i jobb, så går formen oppover. Det er herlig. Jeg tenker at noen tenker, når de ser meg på trening: "Hvorfor går du rundt og er så lykkelig, ser du ikke hvor feit du er?" Det er skammens høyborg, som har fått lov til å leve i deres sjeler og begrenset deres egen evne til å være fornøyd med seg sjøl, og være hyggelig med andre.

Men bryr jeg meg? Joda, sikkert litt, siden jeg skriver det her. Det er ikke sikkert noen tenker dette en gang, at det bare foregår opp i mitt hode, og da er det sløsing av tid/tanker/krefter. Men noen ser slik ut, noen hilser aldri, bruker ikke pittelitte granne energi en gang, på å bryte ut av sin egen taushet. Det kunne jo hende at man fikk noe energi av å si: Hei eller Godt Nyttår eller noe. Sjenert? Det er en begrenset egenskap av innestengte følelser.

Jeg fikk høre en gang fra et menneske, som har vært mye sjalu på meg, at jeg brukte alt for mye tid på fremmede mennesker. Jeg gikk liksom ikke nok inn i meg selv, og tørde ikke å være i mine egne følelser. Dette er bullshit! Nye mennesker kan bidra stort til ny kunnskap og jeg henter mye ny energi fra nye møter. Noen møter er korte i livet, men betydningsfulle.

Som møtet med Kristofer Leirdahl. Det var et kort og betydningsfullt møte i mitt liv. Det skal jeg bevare i hjertet mitt til jeg dør. Hvis jeg skulle toppe ti viktige møter, så vil han i mine 43 år være en av de ti. Hans virke har inspirert meg og gitt meg en vei.

Folk som åpner nye rom i deg, viser deg nye veier, er per def. verdifulle møter.

Jeg har badet i sjøen i dag, og jeg blir "så" lykkelig av det. Det kan nærmest ikke forfattes i ord. Trakke tredve steg i snøen (med ullsokker på) og så hive seg ut i sjøen, det er spennende og livgivende. Hver mann og kvinne sin lyst, og hver vår greie til egen lykke. Jeg er superfornøyd med sjøbadingens effekt. Når vi kommer opp av vannet, er vi høystemte og tilstede og raske. Det er ingen tvil, det er livets champagne!

I går traff jeg favorittskrivegruppen min, Oppkommet! Vi hadde 3 oppgaver:

Så Synd, Skam og Ramme.

Nå blir gjengen med å lese dikt på konserten vår den 20.1. Det er en sammenheng mellom rock`n`roll og beat poetene. Feks Alan Ginsberg har samarbeidet med The Clash og Bob Dylan. Kerouac, Cassady, Burroughs og Bukowsky har inspiret og blitt inspirert av å jobbe med rock artister.



Flere har gitt ut dikt på plate, med kjente rock musikere som har laget bakgrunnsmusikk.

Sannsynligvis er en av grunnene til at The Beatles skriver navnet med 'ea' istedet for 'ee' var at John Lennon var fan av
Keoruac. Altså, Beat poeten. eletons.

Ginsberg var nær venn av Bob Dylan og turnerte med ham på the Rolling Thunder Revue in 1975. Dylan nevner Ginsberg and Kerouac som viktige inspiratorer for hans tekster.

Jim Morrison hedrer Kerouac som sin største inspirator og Michael McClure var venner med medlemmer i The Doors, og turnerte med keyboardisten Ray Manzarek.

Ginsberg og Cassady var medlem av Ken Kesey's Merry Pranksters, en gruppe som også hadde medlemmer fra the Grateful Dead.

På 70 tallet var Burroughs venn av Mick Jagger, Lou Reed og Patti Smith.

Tom Waits, en stor Beat fan skrev "Jack and Neal" om Kerouac og Cassady, og spilte inn "On the Road" (en sang skrevet av Kerouac etter han var ferdig med en roman). Mere på Wikipedia.

Så det så.

I går skrev jeg:

SÅ SYND

Så synd at jeg ikke har vase,
Nå som jeg fikk blomster.

Så synd at jeg ikke gikk den vei,
Da hadde jeg møtt på deg.

Så synd at du ikke har kjæreste,
Da kunne du kommet på festen.

Så synd at jeg ikke vet mere om deg,
Nå er tiden vår over.

RAMME

En ramme rundt mitt hus,
Som verner om mine metre.

En ramme rundt min kropp,
Så ingen trer over mine grenser.

En ramme rundt min sjel,
Som ikke gjør meg sårbar.

En ramme rundt et bilde av mitt liv,
Som gjør det verd å leve.

Vi skrev om skammen og, men der har jeg så mye, at jeg ikke gidder å referere. Men det skal bli en jævli bra låt av det.

Jeg har vært hos frisøren i dag, Sjakk Matt på solsiden. Jeg trives der. Jeg har aldri funnet "frisøren" min og har sluttet å leite. Hår er dødt og det vokser ut igjen, så det er rom for å feile. men han i dag var bra. Det merkes først om noen dager egentlig, men jeg er fornøyd så langt.

Tomatis gjør meg høyspent og eletrisk og det er deilig. Men det skal bli godt å ha fri fra det i helgen. Jeg skal treffe BBBB og det er eletrisitet i det også. Nå skal jeg ta inn fredagen med favorittguttene mine og se gullrekka på tv.

God kveld til deg fra Betty

14 kommentarer:

Anonym sa...

Fin lesing i dag også. Nå skal jeg også se tv!!! Det er litt utrolig, for jeg har akkurat montert og instalert mitt aller første tv-apparat som jeg eier selv!!!! Litt rart, ganske kult, og litt skummelt.

Når begynner konserten neste helg?

Anonym sa...

God kveld, Betty!
Sitter her med min fredagsdrink og koser meg med Bloggen. Jeg skriver bestemt form entall, for din er den enseste i hele verden jeg gidder å kaste bort tid på av og til. Og hvorfor gidder jeg, jo her er noen moment:

1. Du er en venn
2. Jeg er en nyskjerrigper
3. Jeg holder meg oppdatert på deg og familen i gode og onde dager.
4. Jeg kan komme Kristin i forkjøpet av og til, og berette noe om bestevenninnen hun ikke vet ennå.

God helg til deg og dine!

Rune

PS! Et spørsmål til slutt. Må siden være hvit skrift med svart bakgrunn? Det er lite leservennlig. Blir smårar i hodet av det.


Ikke fordi den er best eller, mest givende. Men fordi det er en venn som skriver

Anonym sa...

Rettelse, Betty!
I min comment ovenfor er de to siste linjene rester fra skrivingen som ikke skulle vært der. Det er usammenhengende og slik det ble stående ser det litt rart ut og kan misforstås. Beklager

Rune

Betty Boom sa...

Bastet: Det skumle er å skanne, det slurper energi, se i avisen om det er noe du vil se, og så overgi deg :-)

Rune: Da vet jeg hvem Rune som avslørte en sannhet som du trodde var løgn, there you got me....Rune, jeg unner deg all kosing i hele verden og kan bloggen min være en del av det, er det en ære.

Kjente plutselig at jeg savnet de vakre fjellene.

Vi har ikke mere moro enn vi lager sjøl, så du får hilse Kristin og si at jeg er førstesidestoff i ukeadressa i morgen :-)

Hvit skrift/svart bakgrunn - det er r_o -ccccka det og du skal ikke sitte for leeeeenge å lese blogg - sånn er det bare.

God helg til deg og dine også.

Koseprating fra Betty

Betty Boom sa...

Vedr. rettelse:

Det er i orden :-)

Venn igjen, Betty

=Anja sa...

God natt kjære Betty !
Slutt

Anonym sa...

....du virker ikke feit i bloggen din, hvis du skjønner hva jeg mener. Tror vi som leser den jevnlig ville beskrive deg med helt andre ord: Sjarmerende, sterk, selvstendig, raus, morsom, intelligent.....
Når det gjelder utseende, så er du utrolig fotogen og smiler så fint med øynene!

Ha en god helg!

Anonym sa...

Enig med Marit!

Og, Betty, tar det rådet med avisen. Viser seg at jeg har "millioner" av kanaler. I alle fall foreløpig. Jeg ringte Canal Digital, og sa at jeg hadde for mange, og mente jeg bare skulle ha 23, men de sa at de andre var der som reklame, og at de kom til å forsvinne eller noe... Vel. Jeg ser en film på Canal+ nå, som jeg ikke har betalt for... Uansett håper jeg jeg bare ender opp med det jeg har betalt for. Det er uansett altfor mye å finne ut av. Og jeg skal fortsette å være så tv-fri som jeg får til, etter å ha vært mange år uten tv!

God helg!

Anonym sa...

Fin blogg i dag, og feit er du ikke, hallo! Flott dame, det er helt sikkert.

Jeg var på flyt og pilates i dag, men det var ikke du

Anikken :)

Betty Boom sa...

Anja: Sove trygt og godt (hærre er kosing).

marit: Skjønner hva du mener. Jeg bærer det jeg har, men fysisk er det tungt og lite helse i overflødigheter. Fotogen, det har jeg visst siden jeg var 3 år og bruker det, så klart! Kjøp Adressa i morgen!

bastet: Vi har hatt tv fri stue i 8 år, så det var et sjokk å få tv hit i jula. Like mange kanaler som du, og masse reklame kanaler. Mye drit, men jeg blir automatisk mettet etter kort tid, så jeg MÅ ha en plan på det, ellers forderver jeg. Vi får utveksle tv erfaring.

Anikken: Jeg var på SATS sentrum i dag i stedet. Jeg skulle treffe noen venner der og lunsje etterpå. Men neste fredag, da...muligens.

Betty

=Anja sa...

Betty : Slutt å bruk uttrykket "feit" om deg selv- I hate it-synes det ekskluderer en stor del av befolkningen
Kuult å bli sammenligna med "Beat"-poeter-selv om j vet lite om dem-annet enn at de er stone dead-
Blir lænt med dikt i helga, ja- og rock`n roll
Klæms
Slutt

Betty Boom sa...

Anja: Fyldig, rund, kraftig, svær, tjukk eller feit. Jeg vet ikke jeg, tror vi legger forskjellig i ordene. Synes ikke ordet feit er så gale jeg.

Jeg skal se på det, men kjenner jeg meg sjøl rett, så gjør jeg akkurat som jeg vil.

Det er plass til tjukke mennesker i dette samfunnet. Det er plass til alle.

Fetty Betty :-)

Anonym sa...

Hei Betty
Det er jo bare helt suveren lesning! Kanskje du skulle overveie en forfatterkarriere også. Du har noen skikkelige gode poenger:-) Ha en fortsatt fin kveld her på huset. Hilsen den vakthavende plastikkirurg

Betty Boom sa...

Hallo plastikkkirurgen min!

Jeg fant deg lige nu.

Takk for det. Forfatter - hmmm, en tid for alt, eller en kur for alt - alt etter som du ser det. Kult at du likte bloggen min.

Takk for puppen,

Betty