tirsdag 16. januar 2007

Ikke rør mine rene hender!

Liit tung i dag, da mener jeg psykisk. Trøtt og litt aggresiv i kroppen. Det hjalp litt med to timer Tomatis i dag og kjøpte meg en jakke. En som jeg føler meg oppreist i, veldig fornøyd. Jeg har kjøpt norges mest usexye BH i dag, til 1390,- kroner. Glidelås foran og borrelås på skuldrene, og dekker halve overkroppen. Den skal jeg ha med meg til sykehuset, når jeg opererer ny pupp på plass.

Så nå starter snart puppepratet folkens, og korsett for den slags skyld. Skal gå med det i 3 måneder etterpå. Snedig det der, når jeg har vært på forsiden av Uke adressa med tattooen, så synes alle det er gjevt. Jeg hadde tre ekspidtører inne i prøverommet, fordi de ville se tattooen "in real". Så snakker folk om alt de ikke tørs å gjøre sjøl, og at det må være herlig å være seg selv og ta an helt ut.

De vil gjerne gjøre noe litt modig selv, men kvir seg for det. Jeg skjønner jo det, men personlig så har jeg resten av mitt liv, tenkt å gjøre akkurat det jeg har lyst til. Jeg har vært underlagt nok restriksjoner, jantelover og "hva vil andre si" begrensninger. Det er bare så ufritt og ulevelig å leve under det.

Da får heller andre bare prate i vei, det er en sjøl som bestemmer om det skal ha noen betydning for deg. Min mellomste sønn, sier: "Det tørs jeg ikke, hva vil de andre si?" Jeg svarer: "Ikke bry deg om det, vær deg selv", og jeg tror jeg sier det hver dag. Det er utrolig hvordan den sosiale sanksjoneringen, får folk til å begrense egne lyster.

Jeg håper at han på ungdomsskolen slipper fri fra disse guttene, som har fått "reke" fritt med sine regler om hvordan en som barn skal være. Han sier at det beste er å unngå å få øyekontakt med dem, for da lar de deg være i fred. Bevege seg stille forbi de, og le når de ler. For da slipper du å være neste mann de tar.

Jeg gikk hardt ut i andre klasse på et foreldremøte og sa at dette var et problem, og det er i mange runder roet ned, men tyren er ikke tatt med hornene, og det fortsetter, i det stille. Umerkelig, får de gå fri, for ingen tør å oponere, eller si i fra, for da blir det deg de tar neste gang.

For de er smarte, det er ingen som er dumme, som jeg sier, de "bare oppfører seg dumt". De har lært det et sted, de har fått gå fri, og bygger opp en småelighet i sin egen personlighet. De bruker intelligensen sin på nye inkløkte og utspekulerte metoder for å hakke på andre. Det kan foregå med blikk, hevete øyebryn, le når du sier noe, slik at de ikke kan taes for det. Uangripelige, men egentlig ganske triste. Det er for jævli, i grunnen.

Og dette setter seg i de, og det bare fortsetter. Uten at voksne stopper det. Mange foreldre har ikke anledning til å se det, for de oppfører seg ikke slik hjemme. Kanskje har de lært det der også, hvem vet?

Jeg venter på svar fra Lamoen Hardkor, mulig de blir med på lørdagen. Jeg får vite det i kveld. Det hadde vært gøy gitt. Ellers så blir slike dager for meg veldig stille, for å spare stemme. En ivrig Birkebeingåer, traver ikke på ski de siste dagene før et løp heller. Jeg liker å være stille. Jeg kommer nærmere meg sjøl da. Da kan jeg oppdage ting jeg har glemt, få nye ideer og bli kreativ på nye områder, som bilder, ordne rundt meg. Se igjennom klær osv.

Jeg har superlyst til å lage låter, men det er ikke tiden for det akkurat nå. Fokusen må være på det som allerede er innarbeidet. I morgen skal jeg være med å lage en dvd med kreftforeningen, så da er det bare tid og vei til helgen braker løs.

Ha en fin kveld dere,

Betty

7 kommentarer:

Anonym sa...

Man skulle tro ungene drev og leste Machiavelli på fritiden. Den der mobbingen og den frykt slike sprer...

At ikke voksne mennesker som går i rundt dem får det med seg fatter jeg faktisk ikke.

De må da se at noe foregår som gå¨r direkte utover trivselen til de andre ungene.

Betty Boom sa...

Den italienske politikeren på 1400 tallet, som skrev boken Fyrsten. Praktisk håndbok i maktbruk?

Det er travelt i skolen sjø, og kanskje det skorter på kompetansen.

De har noen rassiar av og til, men det blir aldri grundig nok.


God kveld,

Betty

=Anja sa...

Takk for ansporing/oppmuntring til å følge egne behov!
Klems
Slutt

Betty Boom sa...

GOD NATT

KOZZZZZZZ,

Betty

Anonym sa...

Jepp, Machiavelli skrev Fyrsten ja. Han var den første som beskrev, analyserte makten og voldens prinsipp ut i fra realiteten og ikke slik man ønsket det skulle være.

Betty Boom sa...

Ka du vet he he

ytteb

Anonym sa...

Jeg har nettopp analysert, beskrevet og forklart hvordan vi har gått mot et mer og mer abstrakt maktbegrep i samfunnsvitenskapen.

Det her bør jeg kunne. ;)

Jeg kan mitt fag som samfunnsviter. Tross alt.