mandag 8. januar 2007

Die Another Day

Jeg er i grunnen veldig stolt over meg selv, jeg har sett en hel film på en helt vanlig mandag. 007 og die antoher day. Jeg har sett den før, men det svingte i dag og. Jeg bare må innrømme det, jeg liker james Bond filmene. Passelig enkle og støtene er så utrolig bra overdrevet, at jeg ler av de alle.

Jeg har fått låne meg en pc av en god venn, og på denne har jeg c og x og <>, så da kan jeg skrive f.eks sex uten å klippe og lime. Sex, sex, sex, fine greier. Jeg kan skrive rock, rock,rock uten å 'paste'. Den andre maskinen skal jeg levere på min exxx jobb i morgen.

Jeg sov lenge i dag, det er det sjelden jeg gjør. Jeg bygger meg opp til operasjon nå. Jeg var på Stram Opp time på SATS og så var vi på Tomatis. Tomatis er en bra ting. Lyd kan virkelig helbrede. Jeg føler meg våknere, får til å synge klarere toner og har det bedre med meg sjøl.

I dag kom jeg over denne idiotiske bloggen igjen. Jeg skulle egentlig ikke ha linket til den, men personen som skriver er så sprø, at du må bare inn å se. I og med at det finnes så gærne bloggere, så får vi blogge ivei, som en motvekt. Enn å forstå så lite, som denne personen gjør....

Min bonussønn har voknet litt til liv, og jeg hørte han le i går også. Det blir bra, men kjærlighetssorg gjør vondt. Men alle nedturer kan brukes til noe, hvis en holder på sin egen verdighet. Den som tåler å elske - må tåle smerten og. Sånn er det for oss alle.

I morgen blir platen vår anmeldt, tror jeg - er ikke sikker før jeg får se det. Det er litt nervøst, men ikke værre enn at andre må opp til eksamen. Vi blir alle merket på en eller annen måte.

Jeg skal treffe Kristofer Leirdal i morgen. Det gleder jeg meg til. Han, Elton, Mette og jeg møtes på Kunstner foreningen. For meg blir det en stor dag. I Wikipedia står følgende om ham: Kristofer Leirdal(født 15. desember 1915 i Aure) er en norsk billedhugger, bosatt i Trondheim. Han har laget flere monumenter, bl.a. minnesmerke over de falne i Trondheim (1948) og Falkberget-monumentet An-Magritt og Hovistuten (1967) ved Ila kirke.

Leirdal er utdannet fra SHKS 1936-38, og Kunstakademiet 1938-40 under Wilhelm Rasmussen. Han debuterte på Høstutstillingen i 1941.

Han har arbeidet ved Kunstskolen i Trondheim og ved Institutt for form og farge på arkitektavdelingen ved NTH. Mest kjent er han imidlertid for sine arbeider i forbindelse med restaureringen av Nidarosdomen, der han ble ansatt 1941. Blant hans større arbeider kan nevnes relieffet av den triumferende Kristus i vestskipets gavl, flere av figurene på vestfronten, og ikke minst Erkeengelen Mikael som troner på toppen av nordre vesttårn. Sistnevnte figur markerte slutten på den ytre restaureringen av Nidarosdomen da den ble satt opp i 1969. Leirdal bekreftet i 2001 ryktene om at figurens ansiktsuttrykk var lånt fra Bob Dylan.

Han har også utført monumentet over Titranulykken, og dekorert krematoriet i Larvik og gravkapellet i Steinkjer med glaserte terrakottarelieffer. Nasjonalgalleriet eier et portretthode av Mona Elisabet Ryggen (datter av Hannah og Hans Ryggen) utført 1942-46.

Leirdal ble tildelt Domkirkemedaljen i 1965 for «særlige fortjenester i forbindelse med Restaureringsarbeidene». Han mottok Sør-Trøndelag fylkes kulturpris i 1987. Han er gift med keramikeren Aina Thiis Leirdal.

Han er også æresmedlem i kunstforeningen, det blir stort for meg.

Så jeg tar kvelden og god natt til alle eder som følger min vei og vil meg vel,

Betty


9 kommentarer:

=Anja sa...

Veldig dekorativt med blå,hvit og unntaksvis rosa skrift!
Grattis Betty!
Kosklæm
Slutt

Betty Boom sa...

Bare sånn for sikkerhets skyld - du vet at det går an å dobbelklikke på disse fargeskriftene og få fram noe under der?

Jeg har bare stjelt teksten fra Wikipedia og der linkes det hele veien.

Betty

=Anja sa...

Ååååååå?!?

Anonym sa...

Grattis med kjempekritikk i adressa! Mye skryt for stemmen din. hvordan var det jeg fikk kjøpt plata igjen? Kari:-)

Betty Boom sa...

Kari.

Takk for det. Omtrent som å få en sterk C`er. Og man blir ikke lei seg for det. Jeg skal kommentere dette i egen post.

PLATA får du bestillt hos:

sylvioeding@hotmail.com

Ha en god dag,

Betty

Anonym sa...

Syk syk blogg den der shelly-bloggen! ble skikkelig irritert!
Har ikke lest anmeldelsen, men regner med at den var bra.! håper å å hørt stoffet live.
-trond

Betty Boom sa...

Jeg blir rett og slett kvalm av den bloggen. Vi spiller på Rock City 20.01, Trond!

Betty

Anonym sa...

Shelley-bloggen skal man holde seg langt unna, merket jeg. Den har ingen god innvirkning på deg uansett om du er enig eller ikke!!!

Gratulerer med anmeldelse. Synes den var flott, jeg, fordi den var ordentlig skrevet, og terningkast skal man ikke bry seg om!

Betty Boom sa...

Bastet: Jeg lurer på hvem du er :-) Betty