onsdag 23. august 2006

Forskjellighetens Pris!

”Er du dverg, eller?” hadde en gutt spurt John Arvid om i går. ”Hva svarte du da?” Jeg svarte:”Nei, det er jeg ikke”. ”Flott”, svarte jeg, ”for det er du ikke”.

”Men tror du ikke han sa det for å erte meg da?”, spurte han. ”Vel, sånne ting vil du merke. Du skal bare huske på at du er stor inni deg og vi er forskjellig utrustet vi mennesker. Noen er lange, noen er tynne, noen er små og noen er runde”, svarte jeg. Det ble en kort pause. ”Mamma, er du lubben?” ”Ja, det er jeg, jeg er litt for stor nå, det er ikke sunt å være så stor, så jeg holder på å gå ned i vekt nå. Lubben kan også være et greit ord, så lenge det ikke er ment for å erte”.

”Hva skal jeg svare, når de sier at jeg er liten da?”, spør John Arvid. ”Det er mange ting og si, for eksempel kan du si: Jeg er liten av vekst og du er lang, hva så? Eller si: Jeg er født fortidlig!” svarte jeg og fortsatte, ”hvis du merker at det ikke er godt ment, og du får lyst til å ta igjen, så kan du for eksempel si til han første:”Nei, jeg er ikke dverg, er du et troll?” John Arvid begynte å le. ”Det beste er å være stor inni seg. Og de som erter er ikke store inni seg, de føler seg egentlig små, og så finner de noen å henge det på. Ikke la de få henge det på deg, John Arvid”.

Jeg har alltid vært større enn mange andre jenter, men hva så. Det betyr ikke at de skal få bestemme hva som er det beste. Jeg har en følelse inni meg av at jeg er like mye verd som alle andre, og det må du også gjøre. ”Jeg sa i klassen at jeg er en nerd og da begynte de å le. Hva betyr egentlig en nerd, Mamma? ”Det er en som har spesielle interesser, som dyrker de, som er flink til en spesiell ting, for eksempel film og det er du god på. Her i huset har vi brukt ”nerd” som noe positivt og det er det hvis du bestemmer deg for det”, svarte jeg.

”Vær bare stolt av deg selv du! Forskjellighetens pris har også en styrke, og den har du. For meg er du en kjempe”. ”Hva mente du nå?”, spurte han. ”Jeg mener at du er en av de største menneskene jeg har truffet, god natt og sov godt og husk på at vi er glad i deg”. ”Jeg er glad i deg og, kan du synge?”.

Det er mange bøyger og tanker som skal tenkes og mange runder hver dag, hvor det er mulig å la seg duppere. Det er vår jobb å ikke la det få styre. Det er ikke verd det.

94, 2 kilo i dag. I går sa Lars (Hei Lars!) til meg på STOLT, du må ikke veie deg hver dag, det blir du sprø av. Og det er jo en sannhet i det, bare det at det er et lite løft når vekten viser mindre enn dagen før. Og jeg er allerede litt skrudd fra før av.

Jeg må bare si: Tusen Takk for lånet av STOLT, til oss damenernes selveksponering. 3 ekstra timer jobbet STOLT gutta for oss og servicen er upåklagelig. Det er europas fineste kaffebar og det sier jeg ikke bare fordi jeg var med å lage den. Også driftes den med den beste føreren bak sitt ror, det er Lars Vanvikmyr og som mannsakp den trofaste Halvard Emble. Første plass i NM Barista 2006, og 19. plass i verden.

De skal servere mat under helgens kulturfusjonfestival, som starter tidlig på fredag. Det skal bli spennende helg for beboerne i Ilsvika. Resten av byen skal vel på AHA på Lerkendal, eller nyte fredagsroen der hjemme.

I går fikk Ruben sin Baryton og det var et vakkert syn, skal jeg si deg. Han gikk fram og hentet sitt instrument til appludering fra folket i korpset. De er glade for gutta som vil spille messing instrument og særlig blant de store. Ruben bedyret der han stod: ”Jeg skal ha Tuba når jeg blir stor nok til det”. Mitt hjerte lo, hele kroppen min bruset av glede. Det var knapt nok han greide å løfte instrumentet. Han åpnet kassen, mens han satt på kne og løftet ”det store dyret” inn til seg. Han satt munnstykket på og blåste en lang rein tone. Helt ubetalelig!

Jeg har brød på gang, jeg har kaffe i min kopp, jeg har et stille hus og jeg har Farris i glasset. Jeg har en vanlig dag med vanlige følelser, med vanlige gjøremål før det braker løs med en BBBB øving.

Jeg har en sønn som kommer inn døren.”Mamma, jeg har syklet fra Rotvollfjæra”.

Ha en god dag,
Betty

2 kommentarer:

Lilly Craft sa...

Hei Betty!
Hvis du har lest dagboka mi www.seekingfrank.blogspot.com så ser du hvorfor jeg ikke kom på klesparty. Jeg vet ikke om jeg blir i form til fredagen heller, men jeg håper det. Jeg er ser ikke ut, jeg føler meg skikkelig shitty og samler mot til å karre meg på jobb i morra.

Jeg synes du er superflink med ungene dine. Jeg er litt glad i dem selv om jeg ikke ser dem så ofte. De er så søte.

=Anja sa...

Er så stolt og glad for i går kveld,Betty(klesparty)-og følte meg veldig "hjemme"og godt mottatt-
Klems ifra Anja
Slutt